Obchvat Třebové musí počkat

Česká Třebová - Obyvatelé České Třebové, kteří bydlí poblíž silnice I/14, několikrát poslali petici tamním radním, naposledy počátkem měsíce března. Vadí jim hluk a prach z projíždějících aut. Dopravě by ulehčila přeložka silnice. Podle radního Pardubického kraje Jiřího Kubínka však zatím nepřipadá samostatný obchvat města v úvahu.

„Problém Třebové vyřeší až rychlostní komunikace R35," říká Kubínek.

Petice tedy píšou lidé zbytečně?

Spíše na nesprávné místo, radnice v tom nemůže nic udělat. Stát si ponechal v majetku veškeré silnice první třídy včetně rychlostních komunikací a dálnic. Majetkovým správcem je Ředitelství silnic a dálnic, které má zastoupení v každém kraji. Vedl jsem mnohá jednání na ministerstvu dopravy i na ředitelství v Pardubicích i v Praze a výsledek je stále stejný. Sčítání dopravy v našem úseku silnice 1/14 nedopadlo v tuto chvíli kriticky. Výstavba přeložky této komunikace s výhledem, že za pár let tam povede rychlostní silnice, je neekonomická.

Hluku a prachu, na který si lidé stěžují, se tak zbaví až za patnáct či více let?

Osobně chápu jejich rozčarování, sám jsem Třebovák. Dokument o sčítání dopravy však říká svoje, i když je možné s ním polemizovat. V poslední řadě však ředitelství jednoznačně potvrdilo, že záležitost samostatného obchvatu České Třebové nebude řešit. Výrazně odlehčí dopravě na 1/14 rychlostní komunikace R35, a to bez ohledu, po jaké trase povede.

To ale mluvíme o roku 2015 nebo 2020...

Stavbu rychlostní komunikace R35 totiž nikdo nezahájí, dokud nebude dokončen poslední úsek dálnice D11 s mimoúrovňovým napojením u Opatovic nad Labem. Snažíme se spolu s hejtmany obou krajů urychlit stavbu D11.

V Pardubickém kraji jsou, jak vyplývá ze sčítání dopravy i ze zkušeností řidičů, mnohem hůře zatížené silnice. Předně budeme řešit obchvaty měst na mezinárodní silnici I/35, tedy Holice, Vysoké Mýto, Litomyšl, a opravy velmi zanedbaných úseků, například silnice I/36.

Kdy bude jasné, kudy povede trasa průtahu R/35?

O územním plánu budou zastupitelé Pardubického kraje jednat poprvé v červnu a rozhodnutí o trase nové R35 by mělo padnout do konce roku.

Varianty jsou tři s možnostmi podvariant v některých úsecích. První, severní, je v různých obměnách tou původní: Zámrsk, Voděrady, Džbánov, Řetůvka, Řetová s možností přechodu v Dlouhé Třebové nebo u Lhotky na severní stranu s pokračováním přes Rybník, Třebovice okolo Hřebčovského hřebenu dále. Jižní varianta v podstatě kopíruje současnou silnice I/35. Její nevýhodou je poměrně dlouhý tunel pod Mladějovským vrchem. Třetí varianta, střední, skutečně prochází optickým středem tohoto území s napojením na severní variantu u Třebovic. Kromě obce Rybník neprochází žádná z uvedených možností další obcí.

Ke které z variant se přikláníte vy?

Střední varianta mi vzhledem k tomu, co bylo okolo obou krajních řečeno, připadá nejvhodnější. To je ale jen můj názor. Znovu však připomínám, že o územním plánu našeho kraje, a tím i o budoucí trase R35 na základě odborných posudků rozhodnou krajští zastupitelé.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video