Obchvat Pardubic zaplatí stát

Pardubice - Po měsících dohadování je konečně jasné, kdo zaplatí největší balík peněz za výstavbu jihovýchodního obchvatu Pardubic. Hlavním investorem nebude Pardubický kraj ani pardubický magistrát, ale ministerstvo dopravy. Auty přeplněným ulicím Pardubic se ale hned tak neuleví. Po klíčové silnici se totiž řidiči zřejmě svezou nejdříve v roce 2007.

„Hlavním investorem jihovýchodního obchvatu bude prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ministerstvo dopravy,“ sdělil náměstek pardubického primátora Rostislav Šmahel. „Ministerstvo dopravy uznalo projekt obchvatu jako silnici první třídy a bude její výstavbu hradit,“ potvrzuje Šmahelova slova radní Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Jiří Kubínek.

Obchvatová komunikace okolo jihovýchodu Pardubic bude zřejmě hotová nejdříve v roce 2007. „Jestli půjdou všechna jednání tak, jak mají, a nikdo se proti obchvatu neodvolá, pak se začne stavět nejdříve v roce 2004 nebo 2005,“ uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr a dodal, že stavba obchvatu bude trvat nejméně dva roky.

Pardubice prozatím plánují vést obchvat z Černé za Bory směrem na Chrudim, kraj chce ale prosadit prodloužení nové silnice až k k výpadovce na Sezemice. „Obchvat je od toho, aby se díky němu řidiči úplně vyhnuli městu. Proto chceme původní trasu ještě prodloužit směrem na Sezemice, kde se do budoucna počítá s dalším ochvatem,“ uvedl Kubínek.

Prodloužení komunikace bude stát stovky milionů navíc. „Předpokládáme, že původní náklady se minimálně zdvojnásobí, takže přibližná suma bude zhruba osm set milionů korun. Návratnost investice je ale vysoká. Spočítali jsme, že vložené peníze by se měly státu vrátit za tři roky,“ sdělil radní Kubínek.

Tím, že obchvat postaví stát, však kraj vypadl z významné vyjednávací pozice. Přesto jeho zástupce věří, že stát bude brát vyjádření kraje v úvahu. „Finančně se sice na stavbě jihovýchodního obchvatu podílet nebudeme, ale chceme ho nadále prosazovat jako prioritu v kraji stejně jako jeho prodloužení na Sezemice, následný obchvat Holic a další dopravní akce,“ míní Kubínek.

Město chce na stavbu obchvatu přispět ze svého rozpočtu. „Zaplatíme projektovou dokumentaci územního řízení v hodnotě zhruba jeden milion korun. Vykoupíme pozemky a státu je prodáme za třetinovou cenu, také chceme zaplatit pět milionů korun za výstavbu komunikace, která napojí ulici S. K. Neumanna na obchvat. Tím by se hodně ulevilo od provozu centru města,“ řekl Šmahel.

Vyjádření pražského vedení dopravního ředitelství ke stavbě obchvatu se během včerejšího dne nepodařilo získat. „Všichni, kteří by mohli k tomuto problému poskytnout nejčerstvější informace, jsou bohužel služebně mimo nebo jsou jinak zaneprázdněni,“ vysvětlila tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková.

Odpovědnost za obchvat si město, kraj a ministerstvo začaly přehazovat jako horký brambor poté, co stát postoupil komunikace druhé a třetí třídy krajům. Ponechal si jen silnice první třídy. Proto ministerstvo dopravy vrátilo první návrh na stavbu obchvatu městu s tím, že jde o komunikaci druhé třídy, a ať si s tím poradí kraj. Kraj ale neměl peníze, a tak stavbu obchvatu předal opět ministerstvu. Po dvou měsících stát uznal, že obchvat by měl být silnicí první třídy, a tím na sebe vzal břemeno hlavního investora.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video