Obchody sbírají osobní data již léta

Chcete využívat slev a odměn, které nabízejí vybrané supermarkety? Pak vám nezbývá než vyplnit dotazník, kde se to jen hemží osobními údaji. V době, kdy se v souvislosti se sčítáním lidu vede diskuse o sběru právě těchto dat, se v obchodních řetězcích evidují nejen adresy, data narození, případně rodná čísla zákazníků, ale i jejich nákupní zvyklosti a v některých případech i majetkové poměry a jiné osobní údaje.

Jedním ze systémů evidence zákazníků je BON! - výhodný nákup, který provozuje firma Retail Adventures pro obchody, jako je Julius Meinl, Klenoty nebo Barum.

Zákazníci vyměňují data za body
Dotazník pro registraci do systému má dvě části. V první, která se vyplňuje povinně, zákazník udává mimo jiné adresu, telefon a rodné číslo. V druhé, dobrovolné části, na sebe zákazník prozradí například rodinné zázemí, způsob bydlení, měsíční příjem domácnosti, typ platební karty, automobilu nebo způsob trávení volného času. V této části zákazník popíše své sportovní aktivity, frekvenci návštěv kulturních zařízení a způsob trávení dovolené. Vyplnění této části sice není povinné, ale je ohodnoceno připsáním bodů na zákaznické konto. Připsání bodů je ovšem vázáno na vyplnění všech uvedených otázek.

Obchodník přesně ví, co nakupujete
Pokaždé, když se takto přihlášený zákazník vydá v budoucnu na nákup do "svého" obchodu, systém zaznamená, jaké zboží koupil a za kolik. Z těchto údajů si lze snadno udělat obrázek o tom, jaký je zákazníkův životní styl a jeho životní úroveň. Není těžké si představit, jak nebezpečné by byly tyto údaje v nepovolaných rukou.

Zatímco osobní údaje pro sčítání lidu poskytují občané státnímu úřadu, a za jejich bezpečnost se dokonce zaručila vláda, v případě supermarketů je s nimi oprávněna disponovat právnická osoba provozující systém evidence zákazníků. "Ochrana dat v systému BON! - výhodný nákup je zcela v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů," uvedl právník firmy Retail Adventures Ladislav Pavlů.

Údaje zná jen správce systému
"Údaje jsou přístupné pouze správci systému a zpracovateli. Dále jsou zpracovávány pouze ve formě statistických údajů. Díky nim víme, například kolik bylo prodáno nízkotučných jogurtů. Co se týká rodného čísla, je to pro nás vzhledem k vysokému počtu zákazníků jediné směrodatné rozlišovací znamení. Navíc to, jestli se někdo přihlásí do našeho systému, je věcí volby každého zákazníka," dodal Pavlů.

V sídlištních prodejnách sítě Julius Meinl vlastní nákupní karty až 80 procent zákazníků. "Vzhledem k informacím požadovaným například pro vydání nákupní karty jsou údaje zjišťované při sčítání lidu slabým odvarem," řekl soudní znalec bezpečnostních otázek Jan Janka.


Video