Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obchody sbírají osobní data již léta

  9:24aktualizováno  9:24
Chcete využívat slev a odměn, které nabízejí vybrané supermarkety? Pak vám nezbývá než vyplnit dotazník, kde se to jen hemží osobními údaji. V době, kdy se v souvislosti se sčítáním lidu vede diskuse o sběru právě těchto dat, se v obchodních řetězcích evidují nejen adresy, data narození, případně rodná čísla zákazníků, ale i jejich nákupní zvyklosti a v některých případech i majetkové poměry a jiné osobní údaje.

Jedním ze systémů evidence zákazníků je BON! - výhodný nákup, který provozuje firma Retail Adventures pro obchody, jako je Julius Meinl, Klenoty nebo Barum.

Zákazníci vyměňují data za body
Dotazník pro registraci do systému má dvě části. V první, která se vyplňuje povinně, zákazník udává mimo jiné adresu, telefon a rodné číslo. V druhé, dobrovolné části, na sebe zákazník prozradí například rodinné zázemí, způsob bydlení, měsíční příjem domácnosti, typ platební karty, automobilu nebo způsob trávení volného času. V této části zákazník popíše své sportovní aktivity, frekvenci návštěv kulturních zařízení a způsob trávení dovolené. Vyplnění této části sice není povinné, ale je ohodnoceno připsáním bodů na zákaznické konto. Připsání bodů je ovšem vázáno na vyplnění všech uvedených otázek.

Obchodník přesně ví, co nakupujete
Pokaždé, když se takto přihlášený zákazník vydá v budoucnu na nákup do "svého" obchodu, systém zaznamená, jaké zboží koupil a za kolik. Z těchto údajů si lze snadno udělat obrázek o tom, jaký je zákazníkův životní styl a jeho životní úroveň. Není těžké si představit, jak nebezpečné by byly tyto údaje v nepovolaných rukou.

Zatímco osobní údaje pro sčítání lidu poskytují občané státnímu úřadu, a za jejich bezpečnost se dokonce zaručila vláda, v případě supermarketů je s nimi oprávněna disponovat právnická osoba provozující systém evidence zákazníků. "Ochrana dat v systému BON! - výhodný nákup je zcela v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů," uvedl právník firmy Retail Adventures Ladislav Pavlů.

Údaje zná jen správce systému
"Údaje jsou přístupné pouze správci systému a zpracovateli. Dále jsou zpracovávány pouze ve formě statistických údajů. Díky nim víme, například kolik bylo prodáno nízkotučných jogurtů. Co se týká rodného čísla, je to pro nás vzhledem k vysokému počtu zákazníků jediné směrodatné rozlišovací znamení. Navíc to, jestli se někdo přihlásí do našeho systému, je věcí volby každého zákazníka," dodal Pavlů.

V sídlištních prodejnách sítě Julius Meinl vlastní nákupní karty až 80 procent zákazníků. "Vzhledem k informacím požadovaným například pro vydání nákupní karty jsou údaje zjišťované při sčítání lidu slabým odvarem," řekl soudní znalec bezpečnostních otázek Jan Janka.

Autor:


Okamura je nesmírně schopný populista, řekl Paroubek v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.
ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj proti drogám selhal. To jsou témata...  celý článek

Ford Transit Connect 1,8...
Ford Transit Connect 1,8...

r.v. 2008, naj. 194 000 km, diesel
131 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.