Obchodní domy jako by se domluvily. Není důležité, jestli slouží méně bohatým, anebo milionářům. Znak, který se stal symbolem hippies, je nabízen na ponožkách za 68 dolarů, magnetech na ledničku za deset, na bižuterii, ale i na dámských kabelkách v ceně dva tisíce dolarů.
Vše, co kdy ozdobil znak symbolizující mír, prožilo v minulosti obchodní úspěch. Od poštovní známky až po zmrzlinu firmy Ben and Jerry´s. A obchodníci doufají, že se na této úspěšné vlně svezou zas.
Nikdo však nechce přiznat, proč se letos stal v Los Angeles představitelem vánočních svátků právě tento symbol. Možná i proto, že Američané právě vedou dvě války. A mnozí z nich jsou jimi unavení a rozzlobení.
Podle encyklopedií byl design mírového symbolu navržen britským návrhářem textilu Geraldem Holtomem. Ten v nezapomenutelnému tvaru spojil signál semaforu a písmena N, v ramenech padajících paralelně dolů v 45 stupňovém úhlu.
Tvůrce to lakonicky sám už dávno popsal: "Nakreslil jsem sám sebe v plném zoufalství a dal to do kruhu, který reprezentuje náš svět." Od té chvíle znak už pochodoval v řadě protestů týkajících se práv žen, občanských svobod, ekologie, práv homosexuálů, protiatomové a protirasistické politiky.
Symbol míruDebutoval během protiválečného průvodu, který se odehrál na londýnském Trafalgarském náměstí 4.dubna 1958. Superstar se stal možná i díky své jednoduchosti. Dokáže ho nakreslit každý, aniž by musel být talentovaným výtvarníkem. |
"Popularita mírového znaku je cyklická," tvrdí historici. Byl na vrcholu během války ve Vietnamu, potom o něm dlouho nikdo nevěděl do doby, než začala druhá válka v Iráku a protiválečné demonstrace v San Francisku na začátku nového tisíciletí.
Aby se mírový symbol v rukách obchodníků - poněkud paradoxně - proměnil v dolary, tomu mají napomoci výkladní skříně plné látek s psychedelickými barvami, šaty z hedvábí a diskotékové osvětlení.
"Vánoční kampaň by měla fungovat jako 'svátek hippie' a přilákat především generaci z období baby boomu," vysvětlují marketingoví experti. V podstatě tak připouštějí, že je nezajímá ani tak fakt, že znak ve své době bojoval proti zajetým standardům, jako skutečnost, že osloví množství lidí, kteří jsou dnes finančně dobře zabezpečeni.
Skoro třímetrový symbol míru je vystaven u vchodu do obchodního domu Barney´s v Beverly Hills. Je vyzdobený fotografiemi, kresbami a texty poplatnými době. Vedle něho jsou věšáky na šaty a panáci vztyčující ruce s prsty v obdobném znaku.
Z reproduktorů se ozývá dobová hudba. Samozřejmě jí vévodí Beatles. Těžko prokázat, zda v ní rezonují natolik povznášející vjemy, či za to mohou až padesátiprocentní slevy, každém případě zákazníci odcházejí s plnými taškami.
Odpůrci i tvůrci této prodejní akce se shodují na jednom: dokonalý nápad byl nechat nakreslit podobu slavného znaku děti pro nadaci Elizabeth Glaser "Pediatric AIDS". Z originální aukce jednak bude financován výzkum na boj proti smrtelné chorobě, z pohledu mladých lidí navíc dostal znak další význam. Mírový symbol tak jistě přežije, a to ne jenom díky marketingovým geniům.