Většina z přibližně 250 lidí, kteří se jednání zúčastnili, dala Škodovce jasný vzkaz: polygon, jenž nám má zabrat 370 hektarů cenného lesa, nechceme a uděláme všechno pro to, abychom jeho stavbě zabránili.
Nepřesvědčili je ani argumenty Škodovky, ani více než čtyřicet ministerstvem navrhovaných podmínek, při jejich dodržení možná rozporuplný polygon dostane posvěcení.
Krátce po šestnácté hodině je v sále milovického kulturního domu cítit dusná atmosféra. Slovo si berou vyslanci Škodovky. "Škoda nechce ekonomiku a techniku za každou cenu, ale v souladu s přírodou," říká Ivana Beranová z přípravného týmu.
Po těchto slovech jí ještě lidé tleskají. Po hodině jednání už ale přijdou na řadu nesouhlasné výkřiky a pískot.
"Co nám řeknou naše děti, jestli tohle někdy dopustíme?" volá hlas z publika. Lidem, žijícím kolem bývalého vojenského prostoru, se nelíbí především to, že Škodovka chce kvůli utajení velkou část lesa oplotit.
Ministerstvo životního prostředí zase uznává, že se v okolí Milovic vyskytují kriticky ohrožené druhy hmyzu. "I nadále se zde zřejmě budou nové druhy nacházet," připouští Petr Anděl z ministerstva. Ten také stanovil podmínky, za nichž by mohl resort stavbu doporučit.
Pokud se tak stane, bude vše už jen na benáteckém stavebním úřadu. Mezi podmínkami je například i to, aby se Škodovka o cenné území starala. "Když nebude udržováno, zaroste a vzácné druhy vyhynou," tvrdí Anděl.
Odpovědí je mu ale křik a hlasité protesty, až musí rozčilené lidi moderátor několikrát napomínat. "Byli jsme tady zadrátovaní za Němců, Rusů a nakonec i teď," brání se Oldřich Kvapil ze Strak. Lidé jako on odmítají i desítky milionů korun, které obcím automobilka slíbila, jestliže k postavení 36 kilometrů silnic skutečně dojde.
Obce, kromě Benátek nad Jizerou, které polygon chtějí, ale znovu zopakovaly, že jsou rozhodně proti stavbě.