Obávaný velociraptor měl podle vědců peří

Velociraptor, obávaný druhohorní predátor, možná nevypadal tak, jak ho ukázali tvůrci slavného Jurského parku. Američtí paleontologové při zkoumání kosterních pozůstatků objevili výčnělky, které mají ptáci k uchycení peří. Domnívají se proto, že i tento pravěký ještěr byl opeřený.
Lebka Velociraptora

Lebka Velociraptora | foto: Profimedia

Dinosauři jsou považováni za předchůdce dnešních ptáků. Vědci v minulosti objevili fosilie drobných ještěrů, jejichž tělo bylo pokryto peřím.

Podle Alana Turnera z amerického Muzea přírodních dějin v New Yorku se bude muset do této skupiny s konečnou platností zařadit i velociraptor, který podobně jako tito pravěcí opeřenci patřil do čeledi Dromaeosauridae.

"Nález těchto hrbolků u velociraptora znamená, že měl určitě peří," tvrdí jeden z autorů studie, kterou zveřejnil odborný časopis Science.

Peří nesloužilo k létání
O možnosti výskytu peří na těle velociraptorů vědci diskutují už zhruba deset let, až dosud jim ale chyběl důkaz. Ten podle Turnera poskytl až nález předloketní kosti v Mongolsku v roce 1998 s jasně patrnými výrůstky.

Zhruba metr vysocí a 13 kilogramů vážící velociraptoři, kteří žili před 80 miliony lety, však podle něj byl příliš těžcí, než aby mohli létat. Peří spíše používali k regulaci tělesné teploty, manévrování při běhu nebo při páření k lákání partnerů, domnívá se Turner.

Jeho tým však míří ještě dál. Podle odborného internetového serveru New Scientist nyní zkoumá kosti mnohem větších dinosaurů, jako byl Tyrannosaurus rex, zda i na nich nenajde důkazy o opeření.

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku