Obama slíbil NASA miliardy. Chce ale Američany dostat dál než na Měsíc

Ačkoliv americký prezident Barack Obama zrušil program návrat na Měsíc, průzkumu vesmírů se nevzdává. Svou vizi předestřel v sídle NASA. Agentuře slíbil navýšení rozpočtu o šest miliard dolarů na příštích pět let a vytyčil smělé cíle.

Americký prezident Barack Obama se ve čtvrtek večer na Floridě postavil před zástup vysokých činitelů NASA, odborníků na kosmonautiku, akademiků a zástupce průmyslových odvětví. Ujistil je, že věří v cíle NASA i její budoucnost. Řekl, že výzkum vesmíru není pro národ luxus, ale nutnost.

Zároveň ale agenturu vyzval, aby hledala i jiné zdroje než jen státní finance. Apel se týkal zapojení soukromých společností do vývoje kosmických plavidel poté, co zanedlouho skončí éra raketoplánů.

Obama přijel odborníky na vesmír hlavně uklidnit. Když nedávno zrušil projekt návratu na Měsíc nazvaný Constelation, začaly se v NASA objevovat obavy z propouštění. Constelation, vyhlášený předchozím prezidentem Bushem, stál už 5 miliard dolarů.

Obama ve svém projevu ale stanovil mnohem smělejší cíle. Prohlásil, že v roce 2025 očekává, že americký výzkum vesmíru dosáhne až za Měsíc. To znamenalo zřejmě výzvu, aby NASA začala pracovat na plavidle, které by dokázalo dopravit astronauty i za oběžnou dráhu Země.

"Nikdo nefandí pilotovaným letům k objevování vesmíru více než já. Ale musíme to dělat chytře, a ne jen opakovat pořád ty staré věci jako předtím," prohlásil Obama. Zároveň vyjádřil přesvědčení, že ještě během jeho života "Amerika pošle astronauty na Mars a dopraví je bezpečně i zpátky". Zjednodušeně lze Obamovo vyjádření shrnout slovy: na Měsíci jsme už byli, pojďme dál".

S tím souvisí plánované úkoly pro NASA. Ta by měla začít vyvíjet raketu schopnou nést těžké náklady na dlouhé vzdálenosti nebo plavidla schopná dopravit astronauty na asteroid či do hlubokého vesmíru. Ten by do doby, než se tam dostane člověk, měly zkoumat nové sondy a robotická technika. NASA by měla také začít vývoj nástupce Hubbleova teleskopu

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek