O výškoměrech stále Tvrdík pochybuje

  • 33
Časté nehody stíhaček Mig-21 a Albatros nezpůsobují podle armádních expertů vadné výškoměry. Představitelé letectva tvrdí, že několikrát zkoumané přístroje pracují dobře. Měření spolehlivosti výškoměrů v únoru provedl Úřad pro civilní letectví ve spolupráci s odborem vojenského letectví generálního štábu. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík má ale o kvalitě přístrojů stále pochybnosti.

Ministr nařídil třetí měření
Ministr proto nařídil ještě další měření a zpracování analýzy poruchovosti a závadovosti výškoměrů.

Tvrdík řekl, že třetí měření bude provedeno společně s Českými aeroliniemi a mělo by nynější výsledky potvrdit. Definitivní závěry resort obrany slibuje koncem května.

O vadné práci výškoměrů se spekulovalo jako o důvodu havárie dvou letadel MiG-21 v říjnu 2000 na Havlíčkobrodsku, vyšetřování nehody však ukázalo, že smrt si oba piloti způsobili vlastní nekázní.

Podle ředitele odboru vojenského letectví generálního štábu Josefa Mosciho testy dokázaly, že výškoměry zajišťují bezpečnost provozu v požadované míře a neomezují plnění úkolů vojenských pilotů. "Výškoměry jsou přesné a funkční," prohlásil Mosci.

Proč tedy ty pochybnosti?
Stíhačky musely kvůli výškoměrům v prosinci minulého roku zůstat na čtrnáct dní na zemi. Ministr zastavil výcvik na základě zpráv z ministerstva vnitra, které hovořily až o 75 procentech vadných přístrojů. Tvrdík nechtěl původ této informace vysvětlit s tím, že jde o tajné údaje.

"Ze všech dosavadních šetření zatím nevyplynula žádná skutečnost, která by vedla k tomu, že díky výškoměru či jiné navigační technice používané v letounech české armády by mohly být ohroženy lidské životy," upozornil přesto Tvrdík.

"Ze všech dosavadních šetření zatím nevyplynula žádná skutečnost, která by vedla k tomu, že díky výškoměru či jiné navigační technice používané v letounech české armády by mohly být ohroženy lidské životy," upozornil Tvrdík.

Chyby v měření stály místo vojenského experta
Letové zkoušky podle něj vyvrátily, že by byl přístroj nepřesný nebo nefunkční, přesto jako laik má o kvalitě přístroje "určité pochybnosti".

První měření kvality přístrojů, provedené loni narychlo za několik dní vojenskými kapacitami, bylo podle vedení resortu chybné a jeden člověk musel pro tyto chyby armádu opustit.

Z 28 hodnocených přístrojů tehdy podle zprávy uspěly jen čtyři. V dalším měření, uskutečněném letos v únoru, pět ze 13 výškoměrů nevyhovělo požadovaným nárokům úplně, přesto armáda prohlašuje, že jde o spolehlivé přístroje. Chyby v přesnosti měření výšky údajně nejsou zásadní.

"Já v dané chvíli jsem funkcionář, který nemůže rozumět všemu a musí se spoléhat na své podřízené," řekl k tomu Tvrdík. Výškoměry výrobce od jejich prvního namontování několikrát upravoval podle požadavků armády.

Za výškoměry už padla obvinění
Vyšetřovatel aféry nákupu poruchových palubních výškoměrů obvinil v prosinci minulého roku dva nynější a jednoho expříslušníka generálního štábu české armády.

"Armádě způsobili škodu nejméně za 1,9 milionu korun," řekla tehdy mluvčí policejního prezidia Ivana Zelenáková. Tři důstojníci čelí obvinění z porušování závazných pravidel hospodářského styku a z porušování povinnosti při správě cizího majetku.

"Do ukončení vyšetřování budou dva důstojníci odvoláni z funkce a budou vykonávat jinou práci na jiných pracovištích resortu obrany," potvrdil Českému rozhlasu Tvrdík.

Obvinění jsou podle Zelenákové zodpovědní za přípravu podkladů ke smlouvě s výrobcem výškoměrů, firmou Mikrotechna Praha. Jsou podezřelí, že zajistili, aby byla tato modřanská firma oslovena jako jediný možný zájemce o veřejnou zakázku na dodávku výškoměrů pro armádní letouny. "Mikrotechně tak poskytli ve značném rozsahu neoprávněnou výhodu," vysvětlila Zelenáková.

Korupce zřejmě sahá do armádních špiček
Smrt tří vojenských pilotů, kteří podle neoficiální verze zahynuli kvůli špatným výškoměrům, tedy zřejmě zavinila korupce mezi nejvyššími úředníky ministerstva obrany a generálního štábu.

Pokud se podezření protikorupční policejní služby potvrdí, budou podle ministra obrany Jaroslava Tvrdíka padat i hlavy generálů. Policie se domnívá, že obchod s vadnými výškoměry zmanipulovali vlivní úředníci.

"Potvrdí-li se ty skutečnosti, o nichž máme vážné indicie, pak je to nejvážnější věc, kterou jsme kdy v armádě vyšetřovali," říká šéf zvláštního týmu vyšetřovatelů Martin Hádek.

Zveřejnění skandálu se dotklo rodin zahynuvších pilotů, které se domáhají rehabilitace blízkých. "Je to pro ně stále strašně živé. Těžce nesou, že za viníky nehod byli označováni sami piloti," říká velitel čáslavské stíhací základny Jiří Verner.

Letectvo doplácí na podvod
Život pilota je vždy ohrožen, pokud jeho letounu selže výškoměr. Shodují se na tom experti, kteří šetří zmanipulovaný obchod na dodávku nespolehlivých přístrojů.
Skupina nejvyšších úředníků ministerstva obrany a generálního štábu, kterou policie vyšetřuje kvůli podezření z korupce, nemá víc než deset členů.

Na koupi nekvalitních leteckých výškoměrů, kterou připravili, zřejmě doplatili tři piloti životem. "Na konkrétní lidi máme určité poznatky," říká šéf zvláštního týmu policejních vyšetřovatelů Martin Hádek.

Policie podle něho prověřuje sílící podezření, zda dodání výškoměrů z Mikrotechny Modřany a jejich instalace mohly mít podíl na katastrofách tří letadel. Loňského pádu dvou stíhaček MiG-21 a letošní havárie stroje L-39 Albatros.

"Ale již nyní máme shromážděna závažná podezření, že k tragické smrti tří pilotů přispěly vadné přístroje," dodal Hádek, jenž se minulý týden po poradě s protikorupční policejní službou rozhodl v několikatýdenním vyšetřování pokračovat. "V těchto dnech je to pro nás priorita číslo jedna," zhodnotil závažnost případu Hádek.

K závažným zjištěním policie patří i skutečnost, že obchodníci generálního štábu uzavřeli na výškoměry s Mikrotechnou Modřany kontrakt v době, kdy tyto přístroje ještě neexistovaly. Přesněji - nebyly vyvinuty. "Prověřujeme to," potvrdil Hádek. Odmítl však zacházet do detailů.

K odhalení přispěl ukradený výškoměr
Letečtí experti, kteří jsou do vyšetřování skandálu zasvěceni, namítají, že při loňském pádu stroje L-39 na okraji Pelhřimova chyboval především pilot. Svévolně změnil trasu letu a k tomu se ještě pustil do akrobacie, pro kterou nebyl vycvičen.

Ze záznamu letu z černé skřínky nicméně vyplývá, že při nepovolené akrobacii se výškoměr nechoval standardně. Právě po této havárii byl výškoměr - včetně dalších trosek albatrosu - ukraden i se služebním favoritem.

"O příčinách této události můžeme zatím jen spekulovat," říká vyšetřovatel Hádek na otázku, zda neměl někdo zájem zamést stopky po podezřelém obchodu s nespolehlivými výškoměry. Expert na veřejné zakázky advokát Vladimír Tögl považuje za skutečného viníka leteckých katastrof neprůhledný zásobovací systém, který korupci i nekvalitní dodávky armádě umožňuje.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue