O své potomky pečovali také dinosauři

Pečlivý otec, milující matka? Pro dinosauří obludu se dlouhými zuby by to asi bylo přehnané označení - ale i na to může dojít. Zatím musí být věda skromnější: milujícího tyranosaura ještě nenašla, zato jeho maličkého příbuzného psittakosaura obklopeného potomstvem už ano.

V horách provincie Liao-ning na severovýchodě Číny se vědcům podařilo najít "hnízdo" s dospělým psittakosaurem, k němuž se tlačí čtyřiatřicet "dětí".

Dospělý se je snad pokoušel chránit před nějakou dnes už neznámou hrozbou.
Nález ukazuje, že dospělý jedinec nedohlížel na potomky jen v prvních chvílích poté, co opustili bezpečí své skořápky, ale mnohem déle.

Smrt rodiny přišla náhle
"Nahromadění psittakosaurů poskytuje přesvědčivý důkaz pro existenci poporodní péče u dinosaurů," konstatují čínští, tchajwanští a američtí vědci ve studii, kterou nyní zveřejnil vědecký časopis Nature.

Není vůbec jasné, zda všech 34 jedinců pocházelo od téže matky. Vědci však nepochybují o tom, že našli celou "rodinu".

"Je to krásný, jasný příklad rodičovské péče u dinosaurů," pochvaloval si celý nález jeden z členů vědeckého týmu, David Varicchio z americké Montana State University.

Smrt musela přijít náhle, a tak se zkamenělé kostry psittakosaurů dochovaly doslova v životní póze. Snad je zasypal sopečný popel nebo je zaživa pohřbila lavina bahna, kdoví.

Žádný z nalezených jedinců není v klasické úmrtní póze dinosaurů s krkem stočeným dozadu. Díky této náhodě se dochovaly jejich zkamenělé kostry v trojrozměrné "podobě" - kosti tedy nebyly stlačeny do jedné roviny ani nijak rozbity.

Pečliví možná byli všichni
Běžně je známo, že o své potomstvo se starají blízcí příbuzní dinosaurů, ptáci a krokodýlové. Chrání mláďata po vyklubání, střeží je před nepřáteli, starají se jim o plné žaludky.

Chyběla však jistota, zda se podobné chování vyskytovalo i u dávných ještěrů, kteří vymřeli před pětašedesáti miliony let. Někteří vědci se dokonce domnívali, že tyto vztahy se u ptáků a krokodýlů vyvinuly nezávisle.

"Zjištění rodičovské péče u dinosaurů poskytuje argument, že tato starostlivost se možná vyskytovala obecně u všech těchto tří skupin," uvedl v listu Guardian Varicchio.

Pokud má pravdu, pak by ani Tyranosaurus Rex a další prehistoričtí plazi nemuseli být výjimkou ze "zákona" rodičovské péče a lásky.

Psittakosaurus, jehož jméno doslova znamená "papouščí ještěrka", byl býložravý dinosaurus vysoký asi 1,2 metru, který mohl dosahovat až váhy dospělého člověka. Mláďata, která se k dospělému jedinci tlačila, byla asi dvacet centimetrů dlouhá. Obětí neznámé katastrofy se nalezení psittakosauři stali někdy před 110 miliony let.

Autoři:

Ilustrační snímek
Egyptská letoviska po útocích znovu ožívají, říká šéf turistické asociace

Z egyptských letovisek se po teroristických útocích v posledních letech stala města duchů. Země následně přijala zvýšená bezpečnostní opatření a letos se do...  celý článek

Satelitní snímek hurikánu Ophelia v 21 hodin UTC (23 hodin SELČ) 15. října 2017.
Ophelia má v Irsku na svědomí tři mrtvé, tisíce lidí jsou bez elektřiny

Bouře Ophelia, která v pondělí dorazila k Britským ostrovům, již zasáhla plnou silou Irsko. Doposud si vyžádala tři lidské životy. Silný vítr vyvracel stromy a...  celý článek

Ilustrační snímek
Loutky Si Ťin-pchinga i podnikatelská esa. Kdo určuje směr moderní Číny?

Čínu už za pár dní čeká další sjezd Komunistické strany. Server CNN u této příležitosti oslovil desítku expertů a sestavil žebříček pěti nejvlivnějších lidí...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!