Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

O smrti, o koních a jiných lidech podává svou výpověď fotografka Luskačová

  18:38aktualizováno  16. března 10:38
Více než deset fotografovala dokumentaristka Markéta Luskačová masopustní průvody. Z této tvorby nyní skládá účet ve formě výstavy na zámku v Roztokách u Prahy a katalogu.

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech | foto: Markéta Luskačová (Repro: Kavárna)

Markéta Luskačová (1944) již od šedesátých let patří k předním českým fotodokumentaristům. Od roku 1964 pracovala na cyklu Poutníci z náboženských poutí na Slovensku a v Polsku, v letech 1967–1974 vznikal její cyklus ze slovenské vesnice Šumiac. Fotila v pražském jazzovém klubu Reduta, v Krejčově Divadle za branou. V sedmdesátých letech se přestěhovala na britské ostrovy. Dlouhé roky dokumentovala pouliční trhy v Londýně. Na ostrovech vznikly i další soubory: o bitých ženách, oškole sboristů při Durhamské katedrále, o dětech z různých sociálních, etnických a náboženských prostředí. Po listopadu 1989 svoji dokumentační tvorbu pražská rodačka opětovně zaměřila i na rodnou zemi: dlouhodobě zde fotí děti menšin, děti postižené, děti ve waldorfských školách. Od roku 1999 má za námět i masopustní slavnosti v Roztokách u Prahy a nedalekých Úněticích.

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

O výstavě

Markéta Luskačová: O smrti, o koních a jiných lidech

Masopustní Maškary z Roztok a z Únětic
1999–2010

Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy, Galerie/Kabinet. Výstava trvá do 20. března, otevřena vždy od středa do neděle od 10 do 18 hodin.

Luskačová vystudovala sociologii a sociologický aspekt byl u ní v přístupu k fotografování vždy přítomen. Analýza zobrazovaného prostředí pro autorku byla a je víc než jednotlivá momentka. Nejednou její snímky vznikají na základě spolupráce s institucí či obcí. Masopustní soubor O smrti, o koních a jiných lidech není v tomhle jiný. Dá se navíc považovat za „sousedskou“ službu. Existuje roztocké sdružení Roztoč, jehož je Markéta Luskačová čestnou členkou, a skupina lidí z Únětic, kteří každoročně vyrážejí na masopustní průvod vybaveni arzenálem masek a setkávají s Roztockými na Holém vrchu (na výstavě i v katalogu se bohužel opakovaně chybně objevuje roztočtí s malým „r“). Fotografka od roku 1999 tyto akce a srazy dokumentuje; nejprve pracovala na černobílý film, v posledních letech snímá barevně. Záběry aktérům ukazuje, diskutuje s nimi, zjišťuje, koho zachytila. V popiscích na výstavě často jmenovitě uvádí, kdo je na snímku přítomen; v katalogu popisky omezuje na pouhé vročení, a to mi přijde šťastnější.

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Dostáváme se tak k hodnotě a k určení souboru O smrti, o koních a jiných lidech. Třiasedmdesát exponátů v roztocké galerii je příliš na to, aby soubor udržel obrazovou kvalitu. Na výstavě převažuje aspekt místního kronikářství nad obecnější fotografickou výpovědí. Motivy srazů, pochodů a masek v dané lokalitě se znovu a znovu opakují, což jistě nevadí při oslovení obecní sešlosti (autorka ostatně v galerii vyzývá, že kdo se na záběrech pozná a není jmenovitě uveden, nechť se přihlásí), ale máme-li uplatnit přísnější umělecká kritéria, potom nezbývá než s politováním podotknout, že dojem z celku je rozmělněn. Velmi dobré až výtečné, obrazově víceplánové fotografie jsou poschovávané v onom přepočetném dokumentačním „průvodu“.

Galerie na roztockém zámku dává u kolekce Markéty Luskačové pocítit svoji zrádnost. Na první pohled jde o nevelké prostory se vstupním sálem, chodbou a „schovaným“ sálem zadním, ale členitá dispozice stěn nabízí dost a dost plochy, která může autora strašit svou neobsazeností a tak „pro jistotu“ věší na zdi exponát za exponátem. Roztocká galerie vyžaduje paletu formátů, aby se instalace rytmizovala. To se Luskačové daří jen výjimečně.

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

O katalogu

Markéta Luskačová: O smrti, o koních a jiných lidech

Maškary –  1990-2010 – Roztoky a Únětice

Texty Howard Bossen a Robert Silverio. 48 stran, cena 190 korun, součástí prvního vydání je 300 výtisků číslovaných a signovaných autorkou.

Brožovaný katalog vytištěný na dobrém papíře v barvě slonové kosti obsahuje něco přes polovinu z prací umístěných v galerii. Početní redukce (a také zestručnění popisků) jde souboru ihned k duhu - jako kdyby byl vhozen vývojky a v ní začaly na světlo zřetelně vystupovat dokumentární hodnoty díla, jeho schopnost obecněji vypovídat o podobě a smyslu dávné tradice v dnešní české společnosti, o vztahu masek a tváří, o překvapivé schopnosti oněch zdánlivě rozpustilých masek smrti a zvířat vnést v určený okamžik masopustu „mezi lidi“ podprahovou, mystickou i fatální dimenzi. Do brožury Markéta Luskačová nejen zařadila tu evidentně lepší polovinu prací, ale také od sebe oddělila černobílé a barevné snímky. Naproti tomu v galerii se prostupují, čímž dochází k dalšímu kvalitativnímu rozkmitu, neboť takhle těsné sousedství zrnitých černobílých fotek (exponovaných na film) s jejich přirozenou inklinací k abstrakci a často „hladkých“ a doslovných barevných snímků (digitál?) vytváří dojem nesourodých obrazových světů, dvouatorství z jedné akce. V barvě se navíc Luskačová, celý život fotografující černobíle, teprve hledá.

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Z výstavy a knihy Markéty Luskačové O smrti, o koních a jiných lidech

Není nikterak kruté tvrzení, že ze souboru O koních, o smrti a jiných lidech může s klidným svědomím do celoživotního „best of“ výběru z díla Markéty Luskačové přejít sedm až deset prací. Takový počet je důkazem, že autorčiny masopustní výpravy nebyly marné. 

Autor: Kavárna


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...
ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor Svatého otce. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.
Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se společností a myšlením vychází nově na...  celý článek

Sjezd ČSSD v Brně - (zleva) brněnský primátor Roman Onderka, jihomoravský hejtman a kandidát na předsedu ČSSD Michal Hašek a Zdeněk Škromach (18. března 2011)
ZÁPISNÍK: Troubové a hněv. ČSSD, ani Zeman nechápou míru vzteku v zemi

Soutěž o nejpitomější výmluvu v sociální demokracii. Podlehl Zeman přesvědčení o neomylnosti? Babiš jde nahoru. To jsou témata zápisníku "Minulý týden"...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.