Když třeba měli říct, co je sexuální výchova, 61 procent si nevědělo rady. Přes 92 procent dotazovaných dokonce nevědělo, jak s dětmi probírat sexuální témata ve škole. "Výsledky testu ukázaly alarmující stav jejich připravenosti," uvedla autorka průzkumu Miluše Rašková.
Problém je i v tom, že se děti k informacím o sexu dostanou díky internetu a časopisům mnohem dřív a snadněji, než to bylo možné v době, kdy vyrůstali jejich rodiče. Jenže informace získané třeba z pornografických videí nemusí úplně odpovídat reálnému životu.
Školy by tedy měly podle odborníků s dětmi o sexu mluvit dříve než v osmé třídě, jak je to teď běžné. "Děti vědí hodně, ale nevědí některé základní věci třeba i o svém vlastním těle," potvrzuje učitelka rodinné výchovy Ivana Buršíková.
Sexuologové kritizují školy
Když jindy veselá a živá žačka osmé třídy přišla po letních prázdninách do školy, její učitelka si hned všimla, že není všechno v pořádku. Dívka byla nezvykle zamlklá a posmutnělá. Co ji trápí, však učitelce říci nechtěla. Teprve po dalším měsíci se přiznala, že je těhotná. "Byli jsme první, kdo o tom věděl, protože se to bála říct rodičům. Když jsme na to přišli, už byla v pátém měsíci, nedalo se nic dělat," vzpomíná učitelka jedné pražské základní školy.
Na škole tato zpráva způsobila rozruch. O to větší byl pro všechny šok, když zanedlouho otěhotněla další osmačka. "Líbilo se jí, jak je její spolužačka obletovaná a něčím zajímavá. Chtěla to zažít také," popisuje učitelka.
Kdyby obě dívky věděly mnohem dřív, jaké následky může mít tak brzké sexuální experimentování, možná by s ním počkaly.
Přesně to je také jedna z věcí, kterou sexuologové na svém nedávném kongresu vytkli učitelům, ale i rodičům: s dětmi se o sexu bavíte pozdě, zastaralým způsobem a některá témata jsou tabu úplně.
"O sexu by se mělo začít mluvit už v mateřské škole. Důležité je pravdivě dětem odpovídat na dotazy. Netvrdit jim, že je přinesla vrána, nebo že si je rodiče koupili v supermarketu. Děti od kamarádů zjistí, že jim dospělý lhal, a už mu nebudou věřit," vysvětluje Zuzana Prouzová, ředitelka Společnosti pro plánování rodiny a sexuální výchovu. Důležité je to hlavně dnes, kdy se na děti valí spousta mnohdy nesmyslných informací o sexu z časopisů a internetu. Školáci jim věří a žijí v přesvědčení, že o sexu vědí vše.
Mnozí učitelé však na zavedený způsob výuky nedají dopustit. Praxe v českých školách je taková, že se o sexu a pohlavním životě děti od učitelů dozvídají až v osmé třídě. I když školy nyní mohou samy rozhodovat o tom, kdy o sexu začnou učit.
Že je v osmé třídě pozdě, ukázaly i odpovědi dětí v anketě MF DNES. "Všechno jsem si přečetl na internetu, nebo se zeptal kamarádů. Škola mi nic nového říct nemůže," napsal třeba čtrnáctiletý Tomáš z Prahy.
Internet je špatný rádce
Podle učitelů se děti přitom mnohdy jen domnívají, že "už všechno vědí". "V hodinách sexuální výchovy často jen uvádíme na pravou míru informace, které si žáci někde přečetli," řekl ředitel základní školy Struhlovsko v Olomouckém kraji Jan Jursík.
Podobnou zkušenost má i Ivana Buršíková, učitelka rodinné výchovy z pražské školy Na Balabence. "Děti nemají zas tak bohaté sexuální zkušenosti, jak si lidé někdy myslí. Když mi vyplňují anonymní dotazníky, obvykle se ukáže, že v osmé třídě mají sexuální zkušenost asi dva žáci nebo žákyně, v deváté třídě pět až sedm," dodává.
Učitelé si stěžují, že hodiny sexuální výchovy nemohou příliš vylepšít, protože nemají dostatek dobrých učebnic. Pomůckou jim bývají reklamní letáky různých hygienických firem, internet či přednášky odborníků. Chybu navíc vidí i v rodičích, kteří doma o sexu s dětmi nemluví a nechávají to jen na školách.
Zatímco podle dětí a sexuologů by učitelé měli o sexu s žáky "natvrdo" mluvit dřív, učitelům připadá osmá třída tak akorát. "Například menstruaci nebo osobní hygienu s nimi probíráme už od šesté třídy. V osmé řešíme antikoncepci a pohlavní styk," řekla učitelka z pražské základní školy Kladská Alena Klečková.
Anketa: co si myslí děti i učiteléCo říkají děti: "Když chci něco vědět o sexu, najdu si to na internetu nebo se zeptám starších kamarádů. Rodičů se na to neptám, ani nevím, proč bych měl. Od sexuální výchovy ve škole si ale nic neslibuji. Vím toho hodně a nemyslím si, že by mi naše učitelka mohla říct něco nového." "Učit se o sexu v osmé třídě na základce je už docela pozdě. Všechny nás to zajímá mnohem dřív, takže informace si seženeme sami. Asi nejvíc mě zajímají rizika spojená s pohlavním životem, jako nechtěné těhotenství a nemoci." "Pokud nám chtějí něco ve škole říkat o sexu, pak by to měl udělat raději odborník než učitelka.<QA0> Co říkají učitelé: "Sexuální výchova už není o tom, že bychom děti něco učili, ale spíš jejich znalosti o sexu uvádíme na pravou míru. Zatímco my jsme se v jejich věku styděli na tyto věci zeptat, oni zábrany nemají." "S dětmi o sexu mluvíme už třeba v šesté třídě. To s nimi probíráme například hygienu spojenou s menstruací. Od osmé se už bavíme o sexu. Důležitá jsou témata o antikoncepci a pohlavních nemocech. Významnou roli hrají "Děti dnes dobře vědí, jak se dostat k potřebným informacím. I to napomáhá tomu, že je s nimi komunikace o sexu poměrně jednoduchá. S dotazy za námi nechodí, ale když se toto téma otevře, ptají se na to, co je zajímá." |
Sex ve školeSexuální výchova ve školách je podle sexuologů nedostatečná a začíná se s ní pozdě (nejčastěji v osmé třídě, i když některá témata se s dětmi probírají i dříve). Zatím je málo pedagogů, kteří příslušný obor (nyní Výchova ke zdraví) vystudovali, a není dostatek kvalitních učebnic. Pedagog podle sexuologů sice dětem odpřednáší například o rizicích pohlavního styku, ale často pak nedojde k diskusi, která je podle nich nejdůležitější. Co by měly děti vědět * Na 1. stupni základní školy: Na 2. stupni základní školy: Zdroj: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu |