"Počet žádostí o řidičská oprávnění dramaticky poklesl," potvrdil i mluvčí Okresního úřadu v Šumperku Petr Táborský a stejnou řečí mluví i majitelé autoškol. "Koncem loňského roku jsme mohli jezdit sedm dnů v týdnu, ve svátky a pomalu i na Štědrý den, teď je to však velmi slabé," uvedl například majitel zábřežské autoškoly Miroslav Sváda.
S poklesem zájmu o řidičák majitelé autoškol počítali, nečekali však, že bude tak dramatický a že se dostanou do takových ekonomických problémů. "Na přechodnou dobu jsem si našel jiné zaměstnání. Autoškola by mne nyní neuživila," přiznal jeden z majitelů autoškoly na Olomoucku. Z obavy, aby si ještě více nezhoršil svoji pozici, nechtěl zveřejnit své jméno.
Důvodů, proč po loňských "žních" v autoškolách přišlo období bídy, je více. Majitelé autoškol i zkušební komisaři soudí, že v tom není jen to, že lidé měli strach z těžších zkoušek, a tak si raději řidičský průkaz udělali ještě podle starých předpisů. "Je pravda, že testy jsou obtížnější, nejsou však nezvládnutelné. Jedna olomoucká autoškola nám poslala pět lidí a všichni udělali test na plný počet bodů," uvedl Chytil.
Oldřich Sedlář, majitel autoškoly z Měrotína na Olomoucku, se domýšlí, že propad je větší i kvůli tomu, že autoškolu dříve mohli dělat i sedmnáctiletí a nyní musí mít osmnáct. Další majitelé autoškol se domnívají, že dost lidí odradily i zprávy, že zavádění nové legislativy se potýká s problémy, že chybí testy i učebnice. Teď musí uchazečům vysvětlovat, že už je všechno v pořádku a že se zdržení nemusí obávat.