Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nuselský most je ve špatném stavu

  8:50aktualizováno  8:50
Praha - Nuselský most, který tvoří pro automobilovou i veřejnou dopravu jednu z nejdůležitějších komunikací ve městě, není v dobrém stavu. Aktuální havárie mu sice nehrozí, ale jen těžko se dá odhadnout, jak dlouho ještě může motoristům i Dopravnímu podniku sloužit. Zatímco Technická správa komunikací hovoří o tom, že by most mohl vydržet bez výrazné opravy ještě několik desítek let, profesor Petr Tučný, který se mimo designu zabývá i projektováním kolejových vozidel soudí, že Nuselský most bude bezpečný na povrchu i v tubusu maximálně deset let.

"Vozovka na mostě byla v osmdesátých letech opravena neodborně a její povrch znemožňuje odpařování vody. Rozdíl mezi teplotou v tubusu a na povrchu může být v zimních měsících až třicetistupňový a tím se vlhkost ze vzduchu uvnitř mostu sráží až v betonové vrstvě a armatury zalité betonem tak korodují," uvedl Tučný. Podle něj je jediným možným řešením nejpozději do deseti let odstranit současnou úpravu vozovky a zlepšit uchycení kolejnic uvnitř mostu. "V tubusu by měl vzniknout vlastně ještě jeden most opřený přímo o pilíře a nikoli jenom o vlastní betonový tubus, jako je tomu nyní. To by také zmenšilo vibrace, které most poškozují," dodal.

Antonín Semecký, který má v Technické správě komunikací na starosti mostní konstrukce, připouští, že Nuselský most určité problémy má, ovšem nevidí je tak tragicky. "Most byl stavěný s předpokladem, že bude sloužit osmdesát let a já nepředpokládám, že by po osmdesáti letech spadnul. Oprava vozovky v osmdesátých letech sice mohla být z dnešního pohledu udělána lépe, protože už existují novější technologie, ale životnost izolace na mostě je asi ještě deset let a dá se předpokládat, že při další opravě dostane celé vozovkové souvrství modernější izolaci," sdělil Semecký.

Podle něj by si mostní tubus zasloužil ochránit beton proti agresivitě prostředí prakticky ihned, ale chybí dostatek peněz. "Plány na tuto opravu už existují. Bylo by však velmi drahé postavit lešení jenom kvůli ochraně pláště a proto se patrně oprava tubusu i vozovky spojí," řekl Semecký. Podle něj je ovšem zatím předčasné mluvit o tom, v kterém roce bude správa komunikací most opravovat.

Pokud by Nuselský most potřeboval dlouhodobou opravu, významně by to ovlivnilo dopravu ve městě. Jenom po vozovce mostu projíždí denně téměř sto tisíc aut a další statisíce lidí projíždějí uvnitř mostu denně metrem.

Dopravu mezi jižní částí metropole a centrem města by mohla částečně nahradit plánovaná trasa metra D, která má vést z Nových Dvorů přes Nusle na náměstí Míru, ale tuto trasu má město v plánu až někdy po roce 2010. Při opravě by proto musely mezi stanicí I.P.Pavlova a stanicí Pražského povstání jezdit autobusy. "O něco jednodušší by byla při opravě Nuselského mostu automobilová doprava, ovšem jenom v případě, že by byl dokončený městský okruh. Po dostavbě okruhu se totiž připravují určitá omezení provozu i na magistrále. Ta by přestala být významnou dopravní tepnou a stala by se spíše městskou komunikací," uvedl Kotek.

Hlavním negativním faktorem, který ovlivňuje stav mostu je metro, které tubusem uvnitř metru projíždí. Projektanti mostu v šedesátých letech totiž počítali s tím, že v tubusu budou jezdit mnohem lehčí vozy metra, ale politici v sedmdesátých letech prosadili provoz těžkých ruských souprav.

Kvůli tomuto rozhodnutí musel Dopravní podnik položit pod koleje metra ještě jeden ocelový rošt, ale ten tíhu projíždějících vagónů nevydržel a jeho nosníky začaly praskat. Proto také musel dopravce před dvěma lety poškozené traverzy vyměnit a metro uvnitř Nuselského mostu o víkendech nejezdilo. Při této výluce Dopravní podnik nasadil mezi stanici I.P. Pavlova a Pražského povstání desítky autobusů, ale při plné dopravní špičce by bylo nemožné, aby autobusy svou kapacitou zcela nahradily vlaky metra v tomto úseku.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Porota pozitivně hodnotila citlivý přístup vítězného návrhu k centru města....
O podobě Náměstí v Meziříčí rozhodnou lidé v referendu. Nařídil ho soud

Nejen poslance budou 20. a 21. října volit obyvatelé Velkého Meziříčí. Rozhodovat budou také o budoucí podobě Náměstí. Krajský soud v Brně potvrdil nárok...  celý článek

Ministr životního prostředí Richard Brabec v pořadu Rozstřel (22. září 2017)
Brabec v Rozstřelu: Česko v posledních letech výrazně vysychá

Jako ministr životního prostředí dohlíží na kotlíkové dotace či program Dešťovka. Zároveň je místopředsedou hnutí ANO a po odvolání Andreje Babiše z vlády také...  celý článek

Z domů na okraji Týna nad Vltavou jsou chladicí věže nepřehlédnutelné. Snímek...
Potřebujeme nové jaderné bloky, jen ČEZ to neutáhne, notovali si politici

Byla to až dojemná shoda. Politici napříč stranami byli v pátek ve Sněmovně za jedno, že je nutné postavit další jaderné bloky. Zástupci dvou největších stran...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.