Kapitán Mauro Balomaga a navigační důstojník Leonil Relon, kteří oba pocházejí z Filipín, se už dříve před soudem přiznali k špatnému řízení lodi a falšování záznamů o plavbě.
Obyvatelé Nového Zélandu rozsudek přivítali. "Ztroskotání mělo výrazný dopad na komunitu v Bay of Plenty i na celou zemi," řekl BBC ředitel novozélandské agentury pro ochranu životního prostředí v mořích Keith Manch. "Dnešní den je přelomem v záchranných pracích, které stále probíhají," dodal.
Ekologickou havárii podle vyšetřovatelů způsobila nedbalost posádky. Kapitán a navigační důstojník si chtěli zkrátit cestu podél nebezpečných útesů, aby loď dovedli včas do přístavu Tauranga. Žalobci během procesu prohlásili, že posádka ignorovala základní navigační pravidla a zásadně se odchýlila od stanoveného kurzu.
Tanker MV Rena plující po vlajkou Libérie narazil na útes u pobřeží severního ostrova 5. října 2011. Z poškozeného plavidla řecké společnosti Costamare uniklo do moře kolem 300 tun topného oleje. Palivo zamořilo okolní pláže a zahubilo tisíce mořských ptáků.
V lednu se ztroskotaný tanker rozpůlil na dva kusy a přibližně 300 kontejnerů z něj vypadlo do moře. Vláda odhaduje celkové náklady na likvidaci havárie na 130 milionů novozélandských dolarů (1,98 miliardy korun).