Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Plán na lepší řidiče: dvoukolový test a řidičák na zkoušku

  13:49aktualizováno  13:49
Přísnější zkoušky a udělování řidičských průkazu na zkoušku. To jsou dvě hlavní změny, se kterými počítá nový zákon o autoškolách. Tvrdší budou také podmínky pro provozovatele autoškol a zkušební komisaře.
Náročnějšími zkouškami v autoškole projdou pouze kvalitní řidiči.

Náročnějšími zkouškami v autoškole projdou pouze kvalitní řidiči. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Současný stav českých autoškol je podle ministra dopravy Pavla Dobeše, který nový zákon představil, alarmující. "Změny mají zamezit korupci při udělování řidičských průkazů, přinést úspory do celého systému a především zlepšit bezpečnost na silnicích," uvedl ministr.

Ministerstvo dopravy toho chce dosáhnout především zpřísněním procesu získávání řidičského průkazu. Prvožadatel si bude muset nejprve osvojit základní dovednosti na cvičné ploše. Kromě toho absolvuje stejně jako dnes teoretické lekce. Poté bude následovat první část zkoušky - test z teorie a zkouška jízdy na cvičišti.

Teprve po úspěšném zvládnutí této zkoušky bude budoucí řidič vpuštěn s instruktorem do skutečného provozu. Závěrečný test bude už jen praktický v provozu a předcházet mu bude test z vnímání rizik.

Dvoufázová zkouška se však bude týkat jen prvořidičů. "Pokud si například držitel licence B bude chtít udělat řidičský průkaz na motorku, nebude muset znovu absolvovat teoretické lekce," vysvětluje Karel Bezděkovský z odboru provozu silničních vozidel ministerstva.

Žadatel o řidičák bude mít na zkoušku jen tři pokusy. Pokud neuspěje ani napotřetí, další zkoušku bude skládat na krajském pracovišti, kde ještě předtím absolvuje pohovor s dopravním psychologem. A pokud odborník rozhodne, že žadatel má osobnostní nebo zdravotní problémy, řidičák nedostane.

Dvakrát "vybodovaný" nový řidič půjde na vyšetření k psychologovi

Nový řidič navíc získá povolení jezdit jen na zkoušku a doklad mu bude platit jen rok. Limit trestných bodů zároveň bude u zkušebního průkazu snížen z dvanácti na osm. "Pokud se řidič vyboduje, následuje stejný proces jako u ostatních řidičů. Po dobu jednoho roku nebude moci řídit. Poté dostane další řidičský průkaz na zkoušku," vysvětluje Bezděkovský.

Jestliže se nový řidič "vyboduje" dvakrát za sebou, posoudí jeho způsobilost řídit dopravní psycholog.

Změní se i způsob výcviku motorkářů. "Tréninkové jízdy i závěrečnou zkoušku budou absolvovat bez učitele za zády. Instruktor či zkušební komisař pojedou ve vozidle za nimi," uvedl Bezděkovský.

Změny mají vrátit jméno českým autoškolám

Ministr Dobeš doufá, že změny povedou ke snížení počtu tragických nehod. "Dá se říct, že jsme v rámci Evropy na špici v počtu usmrcených osob při dopravních nehodách. Nejrizikovější skupinou jsou právě mladí řidiči v kategorii 15 až 30 let," uvedl Dobeš.

Zkoušky nových řidičů budou probíhat pod státním dohledem u nově vzniklé zkušební organizace, která by po pěti letech měla být nejen samofinancovatelná, ale umožňovat také vlastní investice do prevence a infrastruktury. Současný počet asi pěti set zkušebních komisařů se v rámci nové organizace sníží asi na tři sta.

Zkušební místa se plánují pouze ve větších městech s vhodným dopravním prostředím. Zabrání se tak situaci, kdy někteří žáci skládali zkoušky v malém, nerušném provozu, a nebylo tak možné důkladně ověřit jejich praktické dovednosti s řízením vozidla v různých intenzitách provozu.

Kromě přísnějších pravidel pro zájemce o řidičák se změní i podmínky pro udělování licencí instruktorům a zkušebním komisařům. Komisaři budou muset například procházet každoročním školením a budou podrobováni i praktickým testům.

"Česká republika patří k několika málo zemím s hlubokou tradicí kvalitní přípravy řidičů. Je ale nejvyšší čas odrazit se ode dna a vrátit dobré jméno českému autoškolství a českým řidičům. Chceme dostat naše řidiče minimálně na úroveň, která zde byla před pár lety," uvedl Bezděkovský.

Věcný záměr nového zákona nyní pošle Dobešův úřad ostatním ministerstvům k připomínkovému řízení. Nový zákon mohl začít platit od ledna 2014.

Autor:






Hlavní zprávy

Ing. Jaroslav Míček - Jaroslav Míček
Zahradničtí dělníci

Ing. Jaroslav Míček - Jaroslav Míček
Zlínský kraj
nabízený plat: 19 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.