Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: "Šmejdi" mají plán, jak obejít zákon. Posílají inspektory jinam

  16:01aktualizováno  16:01
Zloději jsou vždycky rychlejší než možnosti, jak se jim bránit, a v případě podomních prodejců, kteří chtějí podvádět své zákazníky, je to podobné. Našli velmi rychle způsob, jak přelstít kontrolory.

Výlet, oběd zdarma a dárky. Místo toho několikahodinová nákupní masáž. Šmejdi z Česka nemizí. Snímek Z dokumentu Silvie Dymákové Šmejdi | foto: Aerofilms

Je to jen dva měsíce, co poslanci postavili bezskrupulózním obchodníkům z předváděcích akcí překážky v podobě novelizovaného zákona, a už je na světě způsob, jak se jim vyhnout.

Příklad?

Ke klíčovým novým paragrafům ochrany spotřebitelů patří ten, který prodejcům nařizuje, aby svoji akci ohlásili České obchodní inspekci. Je to proto, aby inspektoři mohli na místě dohlédnout, jestli prodejci na zákazníky, vesměs seniory, psychicky nebo fyzicky neúměrně netlačí.

Jak však zjistila MF DNES, organizátoři nahlašují v jeden den hned několik desítek akcí na několika místech zároveň. Na poslední chvíli většinu z nich zruší, inspektoři se to však dozvědí, až když zbytečně dorazí na "nastraženou" adresu. Na skutečné místo konání pak již nestihnou dorazit včas. Stávají se i případy, že se akce koná na udaném místě, ale v jiný den nebo pořadatelé zákon ignorují úplně a nenahlásí nic.

Ukázka z filmu Šmejdi

Mluvčí obchodní inspekce Jana Jelínková dodává, že za oznámení fiktivní akce hrozí pokuta až pět milionů korun. Je však potřeba prokázat, že pořadatel chtěl inspektory zmást záměrně, což není vůbec jednoduché. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které novelu připravovalo, si přitom bylo vědomo, že prodejci mohou začít mezeru zneužívat. V připomínkovém řízení na to upozornilo sdružení Spotřebitel.net.

"Když ministerstvo průmyslu a obchodu připravovalo novelu zákona, na tuto možnost, jak lze paragrafy obejít, jsme upozorňovali," říká právník Matouš Blažek, který připomínky za sdružení vypracovával. "Navrhovali jsme, aby sami pořadatelé předváděcích akcí měli povinnost pořizovat záznam akce. Tato připomínka ale byla zamítnuta," dodává.

Sdružení Spotřebitel.net prosazovalo, aby videozáznamy pořízené samotnými prodejci musely být do pěti dnů předloženy inspekci. Ta by tak měla v ruce důkaz i v případech, kdy by se kontroloři nemohli akce zúčastnit osobně. Ministerstvo však připomínku odmítlo s tím, že by to neadekvátně zatížilo podnikatele.

Ve Sněmovně si pak poslanci už nedostatku nevšimli. "Předpokládali jsme, že se problém vyřeší. Češi jsou však vynalézaví," říká zpravodajka zákona Květa Matušovská z KSČM, která slibuje, že se bude zabývat tím, zda neudělat v zákoně další úpravy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.