„Chceme, aby školský ombudsman byl vrbou pro učitele, rodiče i děti, aby byl přítomen na školách, aby komunikoval se všemi aktéry, formuloval doporučení, jak nastavovat vztahy mezi žáky, rodiči a učiteli tak, aby bylo klima na škole skutečně vstřícné a bezpečné a aby nedocházelo k šikaně,“ řekla Valachová.
V letošním školním roce bude pro nového ombudsmana hlavní téma boj s šikanou. Každé čtvrtletí bude předávat ministryni zprávy a formulovat doporučení změn na základě toho, co zjistil při debatách s učiteli a dětmi. „Neměl by být žádným vyřizovatelem konkrétních stížností nebo přeposílání stížností do různých byrokratických institucí. Jeho povaha by měla být skutečně ombudsmanská, naslouchající, mediační, hledající doporučení,“ zdůraznila Valachová.
Hrzal vystudoval pedagogiku a v minulosti působil jako redaktor, moderátor a zakladatel Dětské tiskové agentury. Stál také u zrodu ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos, kterou prý bude pořádat i nadále.
„Nejsem úředník a nikdy jsem úředníkem nebyl. Trávil jsem čas mezi dětmi, ve školách, byl jsem novinářem. Sedět v kanceláři neumím. Proto mě potěšilo, když mi paní ministryně řekla, že tak si práci ombudsmana nepředstavuje. Že by to měl být člověk, který je co nejvíce v terénu, co nejvíce komunikuje s žáky, rodiči a učiteli,“ řekl Hrzal.
Pozici školského ombudsmana zavedl v září roku 2014 exministr Marcel Chládek a do funkce jmenoval Eduarda Zemana, který v minulosti rovněž zastával pozici šéfa resortu školství. O úřadu ombudsmana však od té doby nebylo příliš slyšet a například Česká středoškolská unie jej kritizovala jako nefunkční (více čtěte zde).
Podle vyjádření ministerstva i České školní inspekce z letošního jara však úřad fungoval a Zeman, který na ministerstvu pracoval na částečný úvazek, řešil měsíčně průměrně 120 podnětů týkajících se zejména integrace dětí nebo problémů kolem státních maturit. V březnu Valachová oznámila, že se Zeman v reakci na případ šikany učitelky na průmyslovce v pražských Malešicích bude zabývat výhradně problematikou šikany.