Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

  0:04aktualizováno  0:04
Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

V současnosti se pravidla posílání žáků do praktických škol ne vždy dodržují. I proto Evropská komise kárala Česko, že má příliš vysoký počet romských dětí v těchto školách. Ministerstvo školství chce způsob výběru změnit od září 2016.

„Kromě IQ budeme hodnotit i to, jestli na výkon dítěte nemá vliv také sociálně-kulturní prostředí, z něhož pochází,“ vysvětluje Jana Zapletalová, jedna z autorek novely a školní psycholožka. K hodnocení dětí chtějí používat takzvaný manuál DSM-V.

Proti tomu se však bouří psychiatři. Nelíbí se jim, že psychologové ze školských zařízení mají využívat systém určený pro psychiatry, tedy lékaře, a navíc americké. „V Evropě tento systém používáme jen pro výzkum. Není to ani testovací nástroj, ale jen klasifikační systém, podle kterého člověka zařadíte do určité škatulky, třeba jako atlas rostlin,“ vysvětluje psychiatr Cyril Höschl.

S převedením systému používaného americkými psychiatry do českého školského prostředí nesouhlasí předseda Asociace dětské a dorostové psychiatrie Jaroslav Matýs.

Podle něj se školní psycholog, který diagnostiku dětí provádí, nemůže pasovat do role lékaře. „Nemají atestace a chtějí jít na úroveň zdravotníků. V Evropě jsme zavázaní používat Mezinárodní klasifikaci nemocí a oni chtějí používat něco z amerického manuálu,“ říká Matýs.

Jana Zapletalová za školní psychology manuál hájí s tím, že ho chtějí využít pouze proto, že nejpodrobněji popisuje vliv sociálního prostředí. Podle Matýse se však dá vliv sociálního prostředí zahrnout i do diagnostiky, která probíhá dnes.

Zarážející je to, že manuál DSM-V, jejž chce tým kolem Zapletalové používat k určování stavu dětí, psychiatři nepřijímají zrovna pozitivně.

„Diagnostický a statistický manuál se v Americe používá už více než půl století. Jeho pátá verze, kterou nyní představili, je takovým hybridem. Zavádí nové diagnózy, některé staré mění a má spoustu kritiků,“ říká psychiatr Cyril Höschl. Proč? Někteří psychiatři jej považují za příliš „přísný“. Jako hyperaktivní například označuje každé dítě, které prostě jen normálně zlobí. Diagnózou hodnou psychiatra je podle nového amerického systému i truchlení po smrti blízké osoby delší než dva měsíce.

Komu novela pomůže?

Přestože Jana Zapletalová za Ministerstvo školství ubezpečuje, že jediným cílem novely je zpřesnit diagnostiku a zmenšit počet dětí v praktických základních školách, aktivisté se obávají pravého opaku.

„V novele o použití metody DSM-V nebude nic napsáno. Máme proto strach, že se využije třeba pouze její část, jak ostatně tvůrci tvrdí, a nakonec nikdo nebude vědět, podle jakého klíče se děti rozřazují. To může vést ke zvýšení počtu dětí ve zvláštních školách,“ obává se Lenka Felcmanová, místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Stanislav Drbout z Asociace speciálních pedagogů ČR se používání nové metody rozřazování dětí neobává. Souhlasí s tím, že jde pouze o zpřesnění. „Je ale na psychiatrech a psycholozích, aby se mezi sebou nejdříve dohodli,“ říká.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.