Každé z osmi polí 300 metrů dlouhého mostu v Kočově je prohnuté směrem vzhůru. Podle odborníků se mosty tímto způsobem stavějí, přičemž prohnutá konstrukce by se po osazení a zkušebním zatížení měla srovnat.
V Kočově ale zůstává i po půlročním zkušebním provozu vozovka výrazně zvlněná. "Je to shoda několika příčin, zejména nepřesného odhadu dodatečného dotvarování mostu po betonáži a dotvarování nosné skruže po betonáži," uvedl Jan Hesoun, ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic.
Mluvčí ŘSD Nina Ledvinová dodala, že konstrukce byla navržena v souladu s normami a předpisy. Vysvětlila, že k hodnotám průhybů vypočteným ve statickém výpočtu byla připočtena rezerva cca 30 mm pro náhodné vlivy. Rezerva nakonec nebyla zapotřebí.
"S rezervou je ale v projektu vždy nutné počítat, protože vlastní výstavba takto složitého mostního díla je vždy ovlivňována různými vlivy jako jsou například poměry v podloží, dotvarování podpůrných a pomocných konstrukcí," řekla Ledvinová.
Most je součástí čtyřkilometrového nového úseku silnice 1/21 u Kočova. Padla na něj podstatná část z vynaložených bezmála osmi set milionů korun.
Značka "pozor hrboly" před slavnostním otevřením zmizela
V době zkušebního provozu řidiče na nerovný povrch mostu upozorňovala dopravní značka, která před čtvrtečním slavnostním otevřením mostu zmizela.
Podle Ledvinové už značka není zapotřebí, což potvrdily dva odborné posudky, které si ŘSD nechalo vypracovat. "Oba deklarovaly, že most je bezpečný, únosný, provozuschopný a není nebezpečný," řekl Hesoun.
Zvlněná vozovka je tak podle jeho slov "jen estetický problém". "Radost z toho nemám. Pokusíme se najít nějaké řešení, ale jakékoliv technické napravení je velmi komplikované," řekl.
Potíž je podle něj v poměrně sofistikované technologii konstrukce mostu s velmi tenkým vozovkovým souvrstvím. "Je tam pouze izolace, na ní pěticentimetrová vrstva litého asfaltu jako ochrana izolace a pak už jen osm centimetrů litého betonu. Dorovnávat za těchto podmínek zvlnění, které dosahuje v maximální míře asi šest centimetrů, je nemožné," řekl Hesoun.
Firma, která zpracovala pro ŘSD posudek mostu, navrhuje, aby se povrch vozovky pokusili srovnat ve chvíli, kdy skončí životnost současného vozovkového souvrství a dojde k jeho celkové obměně. To by mělo být za 10 až 15 let.