Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový ministr dopravy otevře železnici i konkurenčním dopravcům

  19:30aktualizováno  19:30
Dosazení Víta Bárty na post ministra dopravy zřejmě způsobí revoluci na železnici. Budoucí ministr uvedl, že Věci veřejné trvají na podmínce otevření železnice pro konkurenci. Je to špatná zpráva pro České dráhy, potěší ale soukromé dopravce. A možná i cestující.

Vít Bárta - Praha (11. června 2010) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Bárta ještě před rozhozením ministerských křesel uvedl, že jednou z hlavních priorit jeho strany je vytvoření konkurenčního prostředí na železnici. Bez toho by strana do vlády nevstoupila.

"Bez toho bychom nemohli ve vládě být. Zásadní je, abychom se dohodli v oblasti dopravy, kde nám jde o vytvoření konkurenčního prostředí na železnici. A asi úplně nejklíčovější bod bude důchodová reforma, kde se dá očekávat střet hlavně s TOP 09," řekl iDNES.cz Bárta už během víkendu, kdy ještě nebylo jasné, jaké ministerstvo na něj vyjde.

Pokud Bárta svá slovy splní, objeví se na tuzemských kolejích mnohem častěji i vlaky zájemců o železniční dopravu, jako jsou společnosti Arriva, Student Agency nebo například Veolia Transport.

Šéf Student Agency Radim Jančura, jehož výtky proti monopolu Českých drah na železnici byly slyšet nejvíce, se na změnu těší.

"Mám radost. Ne proto, že bych tam do budoucna nějak lobboval, ale protože železnice musí nastavit pro všechny stejné podmínky a příležitosti, otevřít svobodný trh," míní Jančura.

"Jestli budeme ti, kteří vyhrají výběrová řízení, to už je druhá věc. Chceme nabídnout nejvyšší kvalitu. Pokud se nám toto podaří, budu spokojený. Ale v této věci není důležité vyhrát, ale vůbec se zúčastnit," doplnil.

Bárta na místě nového ministra dopravy ho prý příjemně překvapil. Jakoukoliv domluvu nebo užší kontakty však popírá. "Věcem veřejným obecně věřím. Volil jsem je, mohou být pojistkou trojkoalice. S Radkem Johnem se znám velice dobře, ale s panem Bártou jsme se nikdy neviděli," dodal.

O náramky ABL už nestojí

Dosazení Bárty na post ministra dopravy ovlivní i další téma, o kterém se v poslední době mluví. Ještě před volbami Bárta s ABL usilovali o dvoumiliardovou státní zakázku na náramky pro domácí vězně, kterou bude vypisovat ministerstvo spravedlnosti. Minulý týden však Bárta oznámil, že by se ABL o zakázku vůbec neměla ucházet.

"Česká pošta by byla jednoznačně nejlevnějším dodavatelem a nejlepší nabídkou na systém pro domácí vězení," řekl iDNES.cz Bárta.

Pošta se spolu s ABL a dalšími třemi zájemci ucházela v soutěži o tuto zakázku vypsanou ministerstvem spravedlnosti. V červnu antimonopolní úřad tendr pozastavil, aby prověřil, zda ministerstvo postupovalo podle zákona. Bárta měsíc po volbách tvrdí, že by se soutěž měla znovu zopakovat.

Bárta sám ve svých slovech zdůraznil, že nyní vystupuje jako politik. Snaží se tím zřejmě oddělit roli podnikatele od role poslance. Právě prolnutí těchto dvou věcí dodnes budí spekulace. Ministrem vnitra se totiž stane Radek John a premiér Petr Nečas se už před několika dny ohradil vůči spojení Věcí veřejných s Bártovou ABL.

V úterý po jednání o ministerských postech Nečas prohlásil, že byl ze strany Johna ujištěn, že ABL se žádných státních zakázek vypisovaných ministerstvem vnitra účastnit nebude.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Nový úsek dálnice D11 u Hradce Králové (18.8.2017).
Na novém úseku dálnice D11 u Hradce začal ostrý provoz

Silničáři otevřeli před 15 hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy. Dálnice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.