Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový generální ředitel ČT Dvořák lhal o své komunistické minulosti

  22:45aktualizováno  23. září 9:25
Nově zvolený šéf České televize Petr Dvořák lhal, když ve středu po svém zvolení v pořadu ČT uvedl, že nebyl členem KSČ, ale pouze kandidátem. Dokumenty z Národního archivu, které získaly Lidové noviny, totiž jeho slova vyvracejí. Někteří členové Rady ČT budou od Dvořáka žádat vysvětlení.

Petr Dvořák, generální ředitel České televize | foto:  Michal Šula, MAFRA

Krátce po svém zvolení v pořadu Události, komentáře dostal nový šéf České televize Petr Dvořák otázku, týkající se jeho komunistické minulosti. "Já bych jednak opravil tu komunistickou minulost. Já jsem nebyl členem KSČ, já jsem byl pouze kandidátem," odpověděl.

Lidové noviny si ale vyžádaly údaje z Národního archivu. Na evidenční kartě Petra Dvořáka stojí, že kandidátem se stal již v červnu 1987. A 20. září 1989 pak povýšil na člena strany. Číslo jeho legitimace bylo 01926322.

"Členská kartotéka skutečně říká, že pan Dvořák se v září stal členem KSČ," potvrdila Alena Nosková, vedoucí 4. oddělení Národního archivu, které spravuje materiály z dob komunistického režimu.

Dvořák i nadále trvá na svém postoji. "Podle mého vnímání jsem se členem KSČ nikdy nestal. Nic jsem nepřevzal, jen jsem se zúčastnil pár stranických schůzí na poli katedry," tvrdí. Jeho základní organizace byla na elektrotechnické fakultě ČVUT, kde Dvořák studoval.

Historik Petr Blažek, který se specializuje na odpor vůči komunistickému režimu, ale nepovažuje za pravděpodobné, že by Dvořák o vzniku členství nevěděl. "Už kandidatura ho zavazovala k účasti na stranickém životě. Navíc do strany vstoupil v době, kdy komunistické ideologii nevěřili často ani samotní představitelé režimu," uvedl Blažek.

Září 1989, to už byla agonie režimu, míní Uhde

Někteří členové Rady ČT, která nového šéfa veřejnoprávní televize ve středu zvolila, budou od Dvořáka požadovat vysvětlení. "Jsem překvapen, potřebuji k tomu jeho komentář. Budu se o to dál zajímat. Závažnější než to, že byl členem, by byl fakt, že to věděl a že to zatajil. Pokud by to bylo skutečně tak, byla by to závažná situace," řekl radní Jiří Presl.

Podle jiného člena rady Radka Mezuláníka by se to mohlo promítnout například na Dvořákových ročních prémiích.

Řada radních ale Dvořákovo členství v komunistické straně považuje za dávnou minulost a mladický úlet. "Tato informace nezměnila to, že si myslím, že je to schopný manažer a že dobře a kvalitně povede Českou televizi," řekla Lidovým novinám místopředsedkyně rady Dana Eklová.

Spíše smířlivě věc komentuje i předseda rady Milan Uhde. "Za sebe bych řekl, že generálnímu řediteli ČT by se takové věci stávat neměly. Září 1989, to už byla agonie režimu. Některý kandidát mohl zapomenout či si neuvědomit, že se stává členem," uvedl.

Pro Dvořáka ve středu hlasovalo 12 z celkem 15 členů Rady. Ve druhém kole hlasování porazil Hynka Chudárka, jenž dříve vedl hudební TV Óčko. Dvořák se funkce ujme 1. října 2011 a jeho mandát potrvá do 30. září 2017.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.