Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Slovensku vyjde nový deník, stojí za ním bývalí redaktoři SME

  16:40aktualizováno  16:40
Bývalí redaktoři slovenského deníku SME chystají vlastní noviny. Budou vycházet v rámci nového „Projektu N“ spolu se zpravodajským serverem. Z vlivného deníku SME novináři odešli v říjnu, když do něj vstoupila skupina Penta. Nový projekt podporuje výrobce antivirových programů Eset, investoval do něj milion eur.

Nový deník povede Matúš Kostolný, bývalý šéfredaktor SME. | foto: SME.sk

„Investice od spolumajitelů Esetu si velmi ceníme. Poskytnuté zdroje budou pro nás klíčové pro vybudování nového zpravodajského webu, který bude v úvodu podpořen i tištěným deníkem,“ uvedl Lukáš Fila, šéf vydavatelství N Press.

Šéfredaktorem nového deníku bude Matúš Kostolný, který vedl i redakci SME. Zpravodajský web hodlá redakce nového „Projektu N“ spustit v první polovině ledna, tištěný deník se má objevit v prvním čtvrtletí příštího roku.

S novým deníkem mluvit nebudu, vzkázal Fico

Slovenský premiér Robert Fico redakci nového deníku vzkázal, že jí nebude odpovídat na dotazy.

Od novinářů nejprve žádá omluvu za články, které o něm napsali ještě jako redaktoři SME. Se samotným deníkem vydavatelství Petit Press se nebaví už rok.

„Projekt N nevidí k omluvě důvod,“ napsala ve středu redakce nového serveru.

Ficovi se nelíbil článek o tom, že údajně podporuje bývalého ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče. Omluvu žádá i za článek o novogotickém kaštelu v Rusovcích, kde podle deníku SME vzniká prezidentský byt.

„Vstup do Projektu N nepovažujeme za nákup obsahu, z naší strany jsme s to absolutně garantovat nezávislost redakce. Věříme, že redakce Projektu N vybuduje silné, významné a nezávislé zpravodajské médium,“ uvedla v prohlášení šestice spolumajitelů Esetu, kteří se rozhodli projekt nového média podpořit. Očekává se, že coby investoři vstoupí přímo do vydavatelství N Press.

Ze SME odešly desítky novinářů

Tři ze zmiňovaných podnikatelů včetně spoluzakladatele Esetu Miroslava Trnky zařadila slovenská edice časopisu Forbes mezi desítku nejbohatších Slováků. Spolumajitelé Esetu už v minulosti podpořili různé projekty, například Trnka založil protikorupční nadaci.

Redakce „Projektu N“ už dříve zveřejnila podmínky předplatného. Přístup k webovému obsahu portálu na půl roku nabízí za 29 eur, v přepočtu asi 800 korun. Kombinace přístupu na web a tištěných novin vyjde na 69 eur, tedy necelé dva tisíce korun.

Několik desítek redaktorů deníku SME podalo výpověď, když do jeho vydavatelství Petit Press vstoupila skupina Penta. Byla finančním partnerem společnosti Namav, která podíl ve vydavatelství koupila od německé mediální skupiny Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Ta se postupně stáhla z českého i slovenského trhu. Už o rok dříve prodala společnosti Agrofert Andreje Babiše vydavatelství MAFRA, pod které patří také iDNES.cz a MF DNES.

Podle původních zpráv měla firma Namav ovládaná tiskovou agenturou SITA získat polovinu Petit Pressu, nakonec má jen menšinový podíl. Manažerský vliv ve vydavatelství si udržel jeho druhý akcionář, společnost PSIS. Ta rozhoduje i o jménu předsedy představenstva.

Nebudeme sloužit oligarchům, ohlásili redaktoři SME a podali výpověď:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.