Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Airbus dostane armáda na konci ledna

  8:28aktualizováno  8:28
Armáda se připravuje na přílet prvního ze dvou zbrusu nových dopravních letounů Airbus A 319 CJ. První ze strojů, které v armádním dopravním letectvu nahradí zastaralé a dosluhující letouny Tu-154, má do Česka přiletět 30. ledna.

Airbus A 319 CJ pro českou armádu. | foto: www.airbus.com

"Počátkem února bude letoun představen médiím," řekl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Na vojenském letišti v pražských Kbelích kvůli novým letounům upravili hangár a zpevnili část letištní dráhy. Dvě posádky letadel také absolvovaly školení ve francouzském Toulouse. Armáda bude mít pro nové stroje k dispozici celkem osm pilotů.

Oba letouny pro českou armádu budou mít kromě standardního vybavení i speciální komponenty, které si armáda po výrobci vyžádala. Interiér letounů tak bude možné upravovat do dvou variant - ve variantě VIP bude kapacita letounu 44 míst, ve variantě Economy přepraví letoun až 100 lidí.

První letoun, který bude pojmenován po generálu Janouškovi, už má za sebou i konečnou barevnou úpravu včetně umístění všech nápisů a státních znaků. S montáží druhého letounu, který ponese jméno generála Ocelky, začal výrobce už loni na podzim a armáda stroj získá v září 2007.

Dva nové letouny Airbus A 319 CJ nahradí zastaralé sovětské letouny Tupolev Tu-154, které jsou součástí takzvané vládní letky. Jejich provoz se řídí předpisy a nařízeními, které nejsou v souladu s novými standardy NATO.

Smlouvu o nákupu dvou středních dopravních letounů podepsali zástupci francouzského výrobce a ministerstva obrany počátkem loňského března. - více zde

Armáda původně oslovila dva výrobce. Zakázku na dodávku dvou strojů nakonec vyhrál Airbus, rozhodující totiž podle ministerstva obrany byla i rychlost dodání. První letoun dodá Airbus vojákům podle smlouvy letos v lednu, druhý pak v září.

Armáda s letouny počítá pro přepravu nejen ústavních činitelů, ale také svých příslušníků do zahraničních misí. Nové letouny jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí, platí pro ně proto nižší přistávací poplatky. Používá je například francouzské, italské či brazilské vojenské letectvo.

S obnovou takzvané vládní letky začala armáda kvůli stále četnějším poruchám zastaralých letounů začít co nejdříve. Výběr urychlila i zatím poslední nehoda "tučka", při které počátkem uvízl ministr zahraničí Cyril Svoboda v hlavním městě africké Mauritánie kvůli poruše hydraulického čerpadla. - více zde

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.