Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Airbus dostane armáda na konci ledna

  8:28aktualizováno  8:28
Armáda se připravuje na přílet prvního ze dvou zbrusu nových dopravních letounů Airbus A 319 CJ. První ze strojů, které v armádním dopravním letectvu nahradí zastaralé a dosluhující letouny Tu-154, má do Česka přiletět 30. ledna.

Airbus A 319 CJ pro českou armádu. | foto: www.airbus.com

"Počátkem února bude letoun představen médiím," řekl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Na vojenském letišti v pražských Kbelích kvůli novým letounům upravili hangár a zpevnili část letištní dráhy. Dvě posádky letadel také absolvovaly školení ve francouzském Toulouse. Armáda bude mít pro nové stroje k dispozici celkem osm pilotů.

Oba letouny pro českou armádu budou mít kromě standardního vybavení i speciální komponenty, které si armáda po výrobci vyžádala. Interiér letounů tak bude možné upravovat do dvou variant - ve variantě VIP bude kapacita letounu 44 míst, ve variantě Economy přepraví letoun až 100 lidí.

První letoun, který bude pojmenován po generálu Janouškovi, už má za sebou i konečnou barevnou úpravu včetně umístění všech nápisů a státních znaků. S montáží druhého letounu, který ponese jméno generála Ocelky, začal výrobce už loni na podzim a armáda stroj získá v září 2007.

Dva nové letouny Airbus A 319 CJ nahradí zastaralé sovětské letouny Tupolev Tu-154, které jsou součástí takzvané vládní letky. Jejich provoz se řídí předpisy a nařízeními, které nejsou v souladu s novými standardy NATO.

Smlouvu o nákupu dvou středních dopravních letounů podepsali zástupci francouzského výrobce a ministerstva obrany počátkem loňského března. - více zde

Armáda původně oslovila dva výrobce. Zakázku na dodávku dvou strojů nakonec vyhrál Airbus, rozhodující totiž podle ministerstva obrany byla i rychlost dodání. První letoun dodá Airbus vojákům podle smlouvy letos v lednu, druhý pak v září.

Armáda s letouny počítá pro přepravu nejen ústavních činitelů, ale také svých příslušníků do zahraničních misí. Nové letouny jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí, platí pro ně proto nižší přistávací poplatky. Používá je například francouzské, italské či brazilské vojenské letectvo.

S obnovou takzvané vládní letky začala armáda kvůli stále četnějším poruchám zastaralých letounů začít co nejdříve. Výběr urychlila i zatím poslední nehoda "tučka", při které počátkem uvízl ministr zahraničí Cyril Svoboda v hlavním městě africké Mauritánie kvůli poruše hydraulického čerpadla. - více zde

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

První z darovaných amerických vrtulníků UH-60 Black Hawk v barvách afghánských...
Máme černé jestřáby, radují se Afghánci. USA dodají impozantní flotilu

Afghánské letectvo dostalo darem první dva nové vrtulníky UH-60 Black Hawk. Je to zatím jen symbolická "ochutnávka" pomyslného vzkříšení afghánských vzdušných...  celý článek

Afghánistán, Kábul
Na bojišti nikdy nevyhrajete, vzkázal Talibanu šéf NATO

NATO ani Spojené státy nedovolí, aby se Afghánistán stal znovu bezpečným útočištěm pro mezinárodní teroristy, shodli se během nečekané návštěvy Kábulu šéf...  celý článek

Americké stroje F-22 Raptor na základně Lakenheath v Británii
Superstíhačky jsou zpátky v Evropě. Raptory se zapojí do několika cvičení

Hned šest superstíhaček F-22 Raptor vyslaly Spojené státy o víkendu znovu do Evropy v rámci balíčku na odstrašení Ruska. Jde o teprve třetí nasazení těchto...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.