Nová Antonínova křižovatka ve Zlíně a betonové zátarasy, které blokují odbočku

Nová Antonínova křižovatka ve Zlíně a betonové zátarasy, které blokují odbočku do továrního areálu, kvůli které se celá stavba budovala. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Novou zlínskou křižovatku za 60 milionů lemují kvůli námitkám zátarasy

  • 29
Na nové křižovatce v centru Zlína se objevily betonové zátarasy, které blokují odbočku do továrního areálu. Přitom právě kvůli napojení baťovského areálu se celá stavba za 60 milionů korun budovala. Betonové bloky ji budou částečně uzavírat, dokud se radnice nedohodne s podnikateli, kteří proti stavbě vznesli námitky.

Dlouhé měsíce se na třídě Tomáše Bati ve Zlíně poblíž mrakodrapu museli řidiči vyrovnávat s kolonami kvůli stavbě křižovatky Antonínova. Teď už je hotovo a jezdí se tudy bez omezení. Jenže vážnější komplikace možná teprve začínají.

Pro zobrazení celé mapky i s legendou klikněte

Nyní je zde k vidění paradoxní situace: novou odbočku do továrního areálu, kvůli které se celá stavba za 60 milionů budovala, uzavřely betonové zátarasy. A jen tak nezmizí.

"Budou tam do té doby, dokud nevyřešíme námitky, které proti stavbě vznesly dva subjekty," řekla Eva Štauderová, dříve náměstkyně primátora pro dopravu. Spolu s Josefem Kadeřábkem, novým radním pro tuto oblast, se teď snaží s oběma "stěžovateli" domluvit. O co přesně jde?

Podniky nesouhlasí s umístěním křižovatky

"Proti stavebnímu povolení se odvolala firma B. A. Zlín, která zřejmě nedopatřením není uvedena jako účastník řízení, ačkoliv vlastní pozemek v místě stavby," vysvětlil Kadeřábek.

Druhou námitku podalo družstvo SPBAZ (Sdružení podnikatelů Baťův areál Zlín), které zastupuje celkem 21 firem sídlících v továrním areálu. "Družstvo nesouhlasí s umístěním křižovatky. Nechce, aby byl otevřený vjezd do areálu Šedesátou ulicí. Zároveň požaduje, aby byla otevřena cesta, která je dnes zaslepená, směrem na západ," shrnul Kadeřábek.

V obou subjektech figurují stejní lidé. Výrobní ředitel Mitasu Josef Křemeček a šéf kovárny Viva Čestmír Vančura, který je zároveň předsedou představenstva sdružení podnikatelů, jsou jedinými jednateli firmy B. A. Zlín.

Stavba se přitom připravovala několik let a rozhodně byl čas na uplatnění připomínek dřív. "Územní rozhodnutí z roku 2008 bylo dokonce vydané přímo na podnět sdružení podnikatelů," upozornila Štauderová.

Předseda představenstva družstva Vančura se ale brání. "Tento projekt nerespektuje koncept, na kterém jsme se v roce 2009 s tehdejším náměstkem magistrátu shodli," tvrdí Vančura.

Pustit dopravu do areálu je hazard

K současnému řešení má dvě základní připomínky. "Formální - stojí zčásti na soukromém pozemku, a věcnou - projekt nijak neřeší reálnou situaci v dopravě v areálu," míní Vančura.

"Pustit bez jakékoliv přípravy dopravu z veřejné a velmi frekventované silnice na neveřejně přístupné komunikace v továrním areálu postaveném před 80 lety považujeme za hazard," zdůraznil Vančura.

Cesty v areálu jsou v katastrofálním stavu, navíc ve výrobní zoně jezdí kamiony, vysokozdvižné vozíky nebo jsou tam vlakové vlečky a zatím stále chybí jakákoliv koncepce dopravy. Na tom se zástupci družstva s městem jednoznačně shodnou.

"Vznik dokumentu, který bude regulovat dopravu ve Svitu, je nezbytný. Může to ale trvat půl roku nebo rok," podotkla Štauderová.

Stavba křižovatky byla rozjetá, už ji nešlo zastavit

Nabízí se otázka, zda nebylo předčasné prosazovat stavbu napojení a teprve poté přemýšlet, jak to vyřešit uvnitř areálu. "Právě křižovatka Antonínova a koupaliště byly investice, o kterých jsme uvažovali, zda v nich máme pokračovat, ale už byly natolik rozjeté, že to nešlo zastavit," přiznala Štauderová.

Radní Zdeněk Blažek, který měl v minulém vedení na starost mimo jiné dopravu, však tvrdí, že díky křižovatce se dopravě v centru města znatelně uleví. "Bohužel to naráží na nepochopení a odpor výrobní části Svitu," povzdechl si. "Připadá mi, že podnikatelé sami nevědí, co chtějí, ale nepřestanou, dokud to nedostanou."

Tak či tak, město zatím instalovalo závoru u vjezdu do Šedesáté ulice a betonové zátarasy u nové odbočky do areálu. A čeká na to, jak odvolání dopadne.

Pokud se svým požadavkem zástupci podnikatelů uspějí, bude s nimi muset město uzavřít dohodu. Návrh na její znění už leží na magistrátu. "Kdybychom ji uznali, vezmou zpět podané námitky a umožní nám vjezd z křižovatky," říká nový radní Kadeřábek.

Napojení směrem na Otrokovice nedovolí policie

Jenže je tu další problém. I kdyby město souhlasilo s tím, že za dalšího zhruba půl milionu vybuduje požadované napojení směrem na západ k Otrokovicím, nepovolí ho policie. "Prý jsou tam neodpovídající poměry ve vzdálenostech a vozidla by se tam nevyhnula. Proto by tam nemohla být plnohodnotná křižovatka," vysvětlila Štauderová.

V praxi by to znamenalo, že by se tam auta nesměla křížit, ale ze třídy T. Bati by mohla odbočit pouze doprava na ulici J. A. Bati, zatímco ze západního napojení by se dalo odbočit pouze na Šedesátou ulici.

Jak z toho ven, ukážou nejbližší dny a týdny. Teď ale nově postavená křižovatka za 60 milionů korun neplní funkci, kvůli které se stavěla. "Jde sice o odpovídající napojení k mrakodrapu i napojení směrem k poliklinice a budoucímu univerzitnímu Centru polymerů, ovšem hlavní účel, tedy být spojnicí do baťovského areálu, zatím bohužel neplní," uzavřela Štauderová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video