Námořní úřad Slovenské republiky z toho vůbec nemá radost. Slovensko je totiž stejně jako Česko signatářem dohody o ochraně biologického bohatství v oceánech. Spolupráci s pirátskými rybáři zásadně odmítá.
Novodobí piráti kromě "tradičního" přepadávání lodí upínají pozornost i k nelegálnímu rybolovu, který jim přináší astronomické zisky, ale v oceánech způsobují obrovské škody a okrádají i přímořské státy.
Nejenže loví ryby, které jsou chráněné nebo dokonce už ohrožené, ale také okrádají chudé africké státy, které jsou na rybolovu přímo závislé. Loví totiž v jejich výsostných oblastech, kam jiné rybářské lodě než z příslušné země nesmějí.
Novodobí piráti stejně jako jejich předchůdci, známí z dobrodružných filmů, pečlivě tají svou pravou identitu. Využívají k tomu takzvané krycí vlajky, jejichž zprostředkování nabízí řada často prapodivných organizací.
Ty nabízejí, že za úplatu zapíší loď pod zvolenou vlajkou do mezinárodního rejstříku námořních lodí. Existuje totiž několik zemí, které takto se svými vlajkami obchodují. Je mezi nimi i Slovensko, upozornil jako první časopis Koktejl.
Slováci registraci "přes firmu" odmítají
Případní zájemci si krycí vlajku mohou pořídit například na internetových stránkách společnosti International Ship Registries zaregistrované na Kypru, která se na prodej krycích vlajek specializuje. Nákup, tedy registraci, lze pohodlně uskutečnit přes internet. Cena se pohybuje mezi 500 a 4000 americkými dolary.
Slováci ale popírají, že by se takto mohla ke slovenské vlajce dostat loď pirátských rybářů. "Ani jedna z našich námořních lodí není zaregistrována přes tuto společnost. Nemáme s ní žádnou spolupráci, i když nás před časem kontaktovali," sdělil iDNES.cz Jaroslav Coplák, hlavní státní rada Námořního úřadu Slovenské republiky. Jeho slova potvrzují také zástupci nevládní organizace Greenpeace na Slovensku.
A i kdyby se na slovenské úřady nějací rybáři obrátili se žádostí o registrace lodi, mají smůlu. "Tuto registraci vůbec neprovádíme," doplnil Coplák. Ze zákona je totiž nemožné na Slovensku zaregistrovat rybářskou loď.
Vlajka s křížem na trikolóře je ke koupi od roku 2005. Od té doby počet slovenských lodí brázdících oceány vzrostl na dvojnásobek, v současnosti vlaje na šedesáti lodích. Mezi nimi je i několik lodí, které vlastní Češi, jedná se ovšem o rekreační jachty.
Jiné státy, jako například Belize, Panama, Jamajka, Honduras, Malta, Kypr nebo dokonce vnitrozemské Mongolsko a Bolívie, nejsou v potírání nezákonného rybolovu tak důsledné. Pod jejich vlajkami se schovávají piráti z Číny, Filipín nebo Ruska.
Česko nemá na moři jedinou obchodní či rybářskou loď od roku 1998, kdy byla Česká námořní flotila prodána Viktoru Koženému. Přitom před privatizací šlo o jednu z největších námořních flotil vnitrozemského státu na světě. Čítala čtrnáct lodí.