Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Barma upouští od mediálního monopolu, po půl století vyšly soukromé deníky

  10:58aktualizováno  10:58
V Barmě toto pondělí poprvé po bezmála půlstoletí začaly vycházet soukromé deníky. Na stáncích se objevily čtyři listy z šestnácti, které obdržely povolení. Ostatní nevyšly nikoli z politických, ale provozních důvodů. V zemi tak pokračuje liberalizace a zřejmě končí dříve tuhý mediální monopol státu.

Barmský prezident Thein Sein během návštěvy Japonska (22. dubna 2012) | foto: Reuters

Státem kontrolovaným médiím začaly podle stanice BBC konkurovat deníky The Voice Daily, The Golden Fresh Land Daily, The Union Daily a The Standard Time Daily. "Čekám, že přijdou problémy. Nicméně, chci svůj list vést v souladu se zásadami, které jsem se za starých dobrých časů naučil od kolegů: profesionálně a svobodně," řekl agentuře AP jedenaosmdesátiletý Kchin Maun Lei, který je editorem listu The Golden Fresh Land Daily.

Hlavní opoziční barmská strana Národní liga pro demokracii (NLD), v jejímž čele stojí držitelka Nobelovy ceny za mír a nyní i poslankyně Do Aun Schan Su Ťij, zřejmě začne vydávat vlastní koncem měsíce.

Předchozí soukromé deníky v zemi zakázala vojenská vláda roku 1964. Novináři pak byli terčem sledování, odposlouchávání i věznění. Situace se začala zlepšovat v roce 2011, kdy sami vojáci (ovšem pod mezinárodním tlakem) odstartovali reformy. Na konci roku 2010 byla z domácího vězení propuštěna Su Ťij, která později dostala možnost kandidovat v doplňovacích volbách. Ty jasně vyhrála a nyní je poslankyní.

Rovněž v roce 2011 také do úřadu po téměř pěti desetiletích vojenské vlády nastoupil formálně civilní prezident Thein Sein. Nechal propustit stovky politických vězňů a povolil veřejná protestní shromáždění v rámci demokratického přerodu, který okolní svět do značné míry překvapil. Mnozí opozičníci i proto stále zůstávají skeptičtí ohledně skutečné hloubky přeměn.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.