Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Na hříšné řidiče budou u závor číhat kamery, stovky přejezdů se zruší

  • 277
K bezpečnosti na železničních přejezdech mají nově přispět kamery. Správa železniční a dopravní cesty jich nakoupí dvacet a bude je přemisťovat po jednotlivých přejezdech. Záběry pak budou na internetu a k dispozici je bude mít i policie. Mimo to železničáři dále snižují počet přejezdů.

"Na přejezdu budou vždy dvě kamery. Jedna ukáže auto i to, zda byla spuštěná výstražná světla nebo závory. Druhá bude mířit na řidiče, aby ho bylo možné identifikovat," řekl iDNES.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Zatím jsou v provozu tři kamery a chystá se čtvrtá na jihu Moravy. "To je ale samostatná akce ve spolupráci s Jihomoravským krajem. My sami chystáme dvacet mobilních kamer a podle naší představy by měly být umístěny někdy na přelomu srpna a září," vysvětlil mluvčí Halla.

Kamery budou správci kolejí přemísťovat v nepravidelných intervalech. Záběry pak lidé uvidí na webových stránkách a k dispozici je budou mít i policisté, aby bylo možné hříšníky rychle potrestat.

Řidiči by si tak už neměli dovolit to, co ve středu udělal v Opavě muž za volantem Opelu Omega. Místo čekání raději předjel stojící kolonu a vjel na přejezd, přestože blikala červená výstražná světla. Nákladní vlak vůz smetl. Střet nepřežil jak řidič, tak spolujezdkyně. Další spolujezdkyně byla vážně zraněná (více čtěte zde).

Za první polovinu roku evidují železničáři 75 nehod na přejezdech. Zahynulo při nich deset lidí a 61 jich bylo zraněno. V roce 2009 zahynulo při 90 nehodách 14 lidí a loni při 133 nehodách 28 lidí.

3. května 2011

Na deset kilometrů tratě připadá devět přejezdů

Ke snížení počtu nehod by mělo přispět i rušení přejezdů. Ke konci loňského roku jich bylo v celé zemi 8 161. V současné době tak připadá na každých deset kilometrů tratě devět přejezdů. V sousedním Německu je to pouze pět.

"V roce 2009 bylo zrušeno 64 přejezdů, loni 116, letos zatím kolem třiceti, ale plánujeme stovku. Pro příští rok jsme si pak stanovili za cíl zrušit dvě stě přejezdů,"  uvedl mluvčí SŽDC.

V případě koridorů a modernizací tratí nahradí přejezdy často nadjezdy nebo podjezdy. Většinou se ale rušení týká malých, téměř nevyužívaných přejezdů v polích a lesích.

"Snažíme se domluvit, aby například na pětikilometrovém úseku nebyly čtyři, ale jen dva přejezdy z pole na pole," vysvětlil Halla. Motivací by podle SŽDC bylo, kdyby se vlastníci komunikací podíleli na údržbě přejezdů. Pak by sami měli zájem na snížení jejich počtu. "Jednáme o tom s ministerstvem dopravy," uvedl mluvčí.

Především menší přejezdy, často chráněné jen výstražnými kříži, by mohl v budoucnu udělat bezpečnějšími nový varovný systém Regiocross, který vyvinuli lidé z Centra dopravního výzkumu. Pomocí čidel určí polohu vlaku na trati a prostřednictvím navigačního systému dá vědět autům v okolí přejezdu, zda se blíží souprava. SŽDC se ale zatím k tomuto systému staví zdrženlivě.

"Vítáme vznik podobných systémů. Nejprve ale bude třeba vyřešit řadu komplikací, například to, jak donutit soukromé společnosti, aby na svých vozech taková satelitní čidla používaly, a řadu dalších problémů," vysvětlil Pavel Halla.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue