Tištěné noviny prý v blízké budoucnosti zcela vystřídá internet. Ilustrační foto.

Tištěné noviny prý v blízké budoucnosti zcela vystřídá internet. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Novinám za deset let zazvoní hrana, předvídá magnát

  • 5
Tištěným deníkům tak, jak je známe dnes, zbývá zhruba deset let života. Tvrdí to alespoň Arnaud Lagardere, šéf největšího vydavatelství časopisů Hachette Filipacchi Médias. "Náklady na tisk budou neudržitelné." Budoucnost prý patří elektronickým novinám a magazínům s lesklými obálkami.

Pro pětačtyřicetiletého mediálního podnikatele Lagardera nepředstavují změny na trhu důvod ke stížnostem. Naopak - je to pro něj "vzrušující" výzva.

"Nechceme změnu spotřebitelských návyků jen sledovat, chceme být součástí tohoto vývoje," řekl Lagardere svým novinám JDD. S projektem "Car and Driver" koncern ve Spojených státech předvedl, jak by to mohlo fungovat.

V budoucnu budou týdeníky jako JDD, společenský časopis Paris Match nebo televizní časopis Telé 7 Jours přinášet žhavé aktuality prostřednictvím internetu nebo mobilu.

"Musíme zariskovat a být sami sobě konkurencí. Je potřeba se zbavit některých tabu, například myšlenky, že důležitou informaci si musíme šetřit až do dne, kdy obvykle vychází," tvrdí Lagardere.

Koncern Hachette Filipacchi vydává své tituly i na českém trhu. V jeho nabídce lze najít lifestylové tituly Elle a Maxim či filmový magazín Premiere.

Na změny se chystají i další
Lagardere není jediný, kdo připravuje revoluci na trhu tištěných médií. Nikdo jiný ale jako on nevěří, že tištěné noviny budou za deset let patřit do muzea.

S podporou obrovského kapitálu se v současnosti multipodnikatel Vincent Bolloré zabývá založením bezplatných deníků. Nové listy budou placeným novinám už od začátku "šlapat na paty", dlouhodobě by měly dokonce získat ještě více čtenářů, věří Bolloré.

Magnát převzal moc nad reklamním koncernem Havas a agenturou pro výzkum veřejného mínění CSA, teď chce výzkumy, marketing a média spojit do neporazitelného tria.

Právě nyní rozjel bezplatný večerník Direct Soir. Noviny, jejichž příprava byla poměrně drahá, se budou s nákladem 800 tisíc výtisků snažit pozměnit čtenářské zvyky Francouzů. Témata: dvě třetiny sportu, reklamy a filmu, jedna třetina politiky a ekonomiky.

Spolu s vydavatelstvím Monde a firmou Havas plánuje navíc Bolloré na začátek listopadu nový ranní list. Jen pro Paříž počítá s nákladem 350 tisíc kusů. V roce 2007 se pak mají noviny spojit s podobně zaměřeným regionálním listem Ville Plus (náklad 240 tisíc).

"Věnujeme prostředky na zvýšení kvality obsahu a získání inzerentů, abychom si upevnili vedoucí pozici," slibuje Bolloré.

Springer sází na internet i noviny
Život by mu ale mohla ztížit společnost Axel Springer. Největší evropský novinový vydavatel sází sice jako Lagardere na internet, stejně jako Bolloré ale zároveň věří v budoucnost tištěných médií.

Jak by taková syntéza mohla vypadat, ukazuje nakladatelský dům v Berlíně, kde pracuje v největší evropské redakci 400 novinářů pro tituly Die Welt a Morgenpost. Teď v Paříži kolují zvěsti, že na úspěch zvyklí Němci plánují francouzskou mutaci deníku Bild.

Trh pro takový typ deníku ve Francii je. Podobným směrem se ovšem chystají vydat France Soir a nový Direct Soir. Němečtí mediální manažeři tedy budou moci detailně sledovat, jestli uspějí.

"Rozhodnutí o vlastním projektu padne u vydavatelství Axel Springer do konce roku," říká mluvčí firmy Tobias Fröhlich. Springer navíc uvažuje o vstupu do deníku Libération, který rovněž experimentuje s internetem.

Příležitost je to vcelku reálná, protože hlavní akcionář Libération Eduard de Rothschild právě připravuje obrodu vysoce prodělečného listu a hledá investory. Tuto zprávu ale Fröhlich samozřejmě nechtěl komentovat.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video