Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Novela směruje postižené do běžných škol. Učitelé mají návod na inkluzi

  14:34aktualizováno  14:34
Všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným postižením nebo cizince, budou mít od září 2016 nárok na podpůrná opatření, například na asistenta pedagoga. Vyplývá to z novely školského zákona. Odborníci pedagogům vypracovali návod, jak změny zvládnout. Mají však obavy, zda na ně bude dostatek peněz.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Katalog podpůrných opatření, který obsahuje návod pro učitele, jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, představila Univerzita Palackého v Olomouci a nezisková organizace Člověk v tísni na středeční konferenci k novele školského zákona.

Postižených v běžných školách přibývá

Podle České školní inspekce se začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol v posledních letech zlepšuje. Zatímco v roce 2007/2008 bylo v základních školách individuálně integrováno 47,3 procenta z celkového počtu dětí se zdravotním postižením, v roce 2012/2013 podíl vzrostl na 56,7 procenta.

Katalog tvoří pracovní listy, které učitelé mohou využívat v hodině. Děti tak mohou například pracovat s obrázky znakového jazyka a dostávat úkoly typu: „Složte z písmen jednoruční prstové abecedy co nejdelší slovo a ukažte ho spolužákům.“ Formou komiksu se zase seznámí s tím, jakým způsobem se má komunikovat s nevidomým člověkem.

V kvízu žáci odpovídají na otázky, proč má skládací bílá hůl vždy lichý počet dílů, jak neslyšící lidé přejí dobrou chuť či zda mají vozíčkáři na vozíku brzdy.

Bez financí zůstane novela jen prázdnou skořápkou

Důležité podle odborníků bude, jakým způsobem se tato „kuchařka inkluze“ promítne do chystané vyhlášky k novele zákona. „Bez kvalitní prováděcí vyhlášky a reformy financování zůstane novela školského zákona jen prázdnou slupkou bez praktického dopadu,“ myslí si Tomáš Habart, koordinátor inkluzivního vzdělávání Člověka v tísni.

Účastníci konference se shodli, že aby školy nový model vyučování zvládly, musí mít dostatečné a funkční financování. Předběžné odhady, na kolik opatření vyjdou, představí ředitel projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání Jan Michalík příští týden na ministerstvu školství.

Již nyní však připouští, že čísla budou velmi vysoká. „Nárůst bude v zejména položkách na speciální pedagogy a podporu vzdělání učitelů. Další položkou jsou pomůcky jako takové,“ říká Michalík. „Bez finančních předpokladů by však plány v novele nebyly realizovatelné,“ dodává.

Ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal připomenul, že Česko patří mezi země, které mají největší podíl žáků mimo hlavní vzdělávací proud. „Přicházíme o velký intelektuální potenciál, který nevyužíváme. Potřebujeme, aby inkluzivní opatření nebyla jen prázdnou možností, ale aby školy měly skutečně možnost zaměstnat speciální pedagogy, psychology nebo aby mohly snižovat počty žáků ve třídách,“ řekl Zatloukal.

Novelu školského zákona, která řeší i problematiku inkluzivního vzdělávání, poslanci schválili již v únoru, senátoři v březnu a prezident ji podepsal na začátku dubna. Novela ovšem prošla bez registru učitelů, který původně navrhoval ministr školství Marcel Chládek. Poslanci také po bouřlivé debatě smetli ze stolu domácí vzdělávání žáků druhého stupně základních škol, které si přála pravicová opozice (více čtěte zde).







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.