náhledy
Česká republika je o krok blíž pořízení nových vojenských helikoptér. O kontrakt za miliardy vyjádřily podle informací MF DNES zájem vlády USA, Itálie a Francie. Zatím není jisté, zda Češi vypíšou výběrové řízení, nebo zda osloví nějakého konkrétního výrobce. Podívejte se, o jaké typy by mohli stát. Výčet nicméně je ilustrativní, jde o typy, které rámcově odpovídají českým představám.
Autor: koláž iDNES.cz
Jedním z vrtulníků přicházejících v úvahu je H145M, který vyrábí společnost Airbus Helicopters. Vojenská verze původně civilního stroje létá v námořnictvu a armádě USA pod označením UH-72 Lakota. Je určen spíše pro dopravní účely než bojové. Uveze například deset pasažérů nebo dva ležící pacienty se třemi záchranáři. Podle výrobce je možné osadit stroj zbraňovými systémy včetně řízených střel, taková verze ale dosud není ozkoušená.
Autor: Ministerstvo obrany USA
Rovněž z civilního vrtulníku vychází stroj AS565 Panther. Užívá jej zejména Francie a Brazílie, první zmíněná země v námořní verzi vybavené škálou protilodních a protiponorkových zbraní. Podle všeho by bylo možné vyzbrojit stroj, který unese až deset pasažérů, také podvěšenými kanony či raketami.
Autor: Joey Quan, Creative Commons
Nabídka od italské vlády svědčí podle MF DNES o zájmu prodat České republice vrtulníky Agusta Westland AW139M (písmeno M značí vyvíjenou vojenskou verzi původně dopravního a záchranného vrtulníku, tuto verzi ovšem neprověřilo žádné bojové nasazení). Italové v Praze za vrtulníky lobbují, nicméně ČR by se v případě jejich pořízení stala prvním uživatelem ozbrojené verze. Co do ryze technických parametrů platí za výkonnější stroje v nabídce, s výjimkou stoupavosti.
Autor: AgustaWestland
Američané mají také silného kandidáta: stroj UH-1Y Venom. Server Armádní noviny jej označuje za horkého kandidáta. Venom, který přepraví až 10 vojáků, je nejnovější verzí léty a nasazením prověřeného a osvědčeného UH-1 Iroquois. Používá je americká námořní pěchota, expediční složka, která dbá na to, aby její stroje byly snadno udržitelné v nasazení s malou logistikou. Američané používají na těchto strojích neřízené 70mm rakety Hydra nebo laserem naváděné střely, může nést i velkorážní kulomety. Stroj je zařaditelný do výzbroje bez nutnosti dalšího vývoje.
Autor: Námořní pěchota Spojených států
Případným zařazením by si výrobce, společnost Bell, pootevřela dveře k případné další dodávce - bude-li mít Česko zájem - čistě bitevních vrtulníků AH-1Z Viper. Ten má s Venomem až 85% shodu v jednotlivých dílech, což zjednodušuje opravy a údržbu, na Dnech NATO předvedla firma i simulátor použitelný pro výcvik pilotů obou typů. Po Viperu navíc pošilhává Polsko, což by teoreticky umožnilo ještě větší sdílení výcvikových a servisních kapacit. Stejně jako Venom je Viper logisticky nenáročný, je zařazen v americké námořní pěchotě. Integrálně nese trojhlavňový 20mm kanon a je uzpůsoben pro nesení řízených protivzdušných i protizemních střel. Společnosti Bell pomáhá podle Armádních novin i to, že má v Praze hlavní regionální sídlo.
Autor: Námořní pěchota Spojených států
Poté, co si Slovensko pořídilo devět vrtulníků UH-60 Black Hawk, se vyrojily spekulace, zda k tomuto typu nebudou inklinovat i Češi. Slováci vrtulníky získali přes takzvaný Fond zahraniční vojenské pomoci, tedy relativně levně (fond to umožňuje díky tomu, že americká armáda kupuje stroje ve velkém množství a tedy levněji a pak s nimi obchoduje). Black Hawk je odolný a prověřený stroj, který se osvědčil v řadě rolí od dopravy vojáků a materiálu přes podporu speciálních operací až po převoz raněných či pátrání. Má také rozvinutou servisní a výcvikovou síť. Slovensko si pořizuje neozbrojenou verzi, UH-60 ale dokáže nést kulomety, řízené střely i velkorážní rychlopalný kanon.
Autor: Petr Zlatohlávek, natoaktual.cz