Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tišší, rychlejší a odolnější. Američané plánují vrtulníky budoucnosti

  16:16aktualizováno  16:16
Přeprava vojáků a materiálu, ale i sledovací akce a přímé bojové nasazení. K tomu všemu slouží americkému letectvu vrtulníky, některé však už od padesátých let. Pentagon se proto rozhodl investovat do zcela nového typu letounů. Ve službách armády by se měly objevit kolem roku 2030.

V-22 Osprey

Konvertoplán V-22 Osprey

Jediným novějším strojem, který helikoptéru svým vzhledem alespoň částečně připomíná, je dnes ve službách amerického letectva konvertoplán V-22 Osprey.

Ve vzduchu jej drží dva rotory, které se během pár sekund dají otočit o 90 stupňů.

Stroj dokáže letět stejně rychle jako turbovrtulové letadlo, zároveň však umí vzlétnout a přistát jako vrtulník (více o něm zde).

Vrtulníková flotila americké armády se za posledních třicet let příliš nezměnila. Nejnovějším přírůstkem se roce 2007 stala lehká víceúčelová helikoptéra Eurocopter UH-72 Lakota, od osmdesátých let pak letectvu slouží bitevní vrtulník AH-64 Apache.

Vojáci však nezřídka létají i ve vrtulnících z šedesátých let. V porovnání s moderními tryskovými letadly a bezpilotními drony, do kterých Pentagon v posledních letech investuje, vypadají vrtulníky jako chudí příbuzní.

Vojenští velitelé však dospěli k názoru, že ve 21. století by měla armáda představit zcela nový model vrtulníků. Jak píše server Foreign Policy, minulý týden proto ministerstvo podepsalo investiční smlouvy hned se čtyřmi firmami.

Ty teď mají devět měsíců na to, aby armádním velitelům představily své návrhy. Dva z nich by pak mohly do roku 2018 skutečně vzlétnout a v roce 2030 už v nich podle představ ministerstva obrany měli sloužit první vojáci.

Vzhledem ke 30 rokům, miliardám dolarů a 36 lidským životům, které si vyžádal vývoj a testování nejmodernějšího počinu amerických leteckých inženýrů V-22 Osprey (viz box), jsou to plány nadmíru optimistické.

Fotogalerie

Požadavky, které ministerstvo obrany na nové letouny klade, rozhodně nejsou nízké. Nové stroje by měly být schopné uletět více než 420 kilometrů za hodinu. To je dvojnásobek maximální rychlosti, které může dosáhnout dnešní průměrný vrtulník.

Letouny JMR (Joint Multirole), jak Pentagon nový projekt nazval, by se měly také udržet až dva kilometry nad zemí a odolat teplotám do 95 stupňů. Samozřejmostí by měl být co nejtišší chod motorů.

Mikrobus s vrtulí? Fanoušci letectví si servítky neberou

Společnost Karem Aircraft si budoucnost helikoptér představuje zhruba takto. Do

TR36TD OSTR z dílny Karem Aircraft

Některé návrhy "helikoptér budoucnosti" zatím existují pouze na papíře. Patří mezi ně třeba model TR36TD OSTR, který vyvíjí společnost založená Abrahamem Karemem.

Konstruktér izraelského původu se zapsal do historie vojenského letectví především díky bezpilotnímu průzkumnému letounu MQ-1 Predator, který americká armáda využila třeba v Afghánistánu, Bosně nebo Iráku. Přestože nově vyvíjený stroj má do prvního vzletu ještě pořádně daleko, na základě prvních nákresů si u komentátorů vysloužil přezdívku "V-22 na steroidech".

Do boje o lukrativní armádní zakázku se pustily i společnosti Bell Helicopter a Lockheed Martin. Jejich společný projekt nese označení V-280 a do funkčního prototypu má zhruba stejně daleko jako konkurenční OSTR.

Ačkoli propagační materiály si pochvalují jeho rychlost a výkon, komentátory serveru Foreign Policy zatím zaujal spíše jeho vzhled. O novém modelu hovoří jako o trapném slepenci V-22 a známého "Černého jestřába", tedy helikoptéry typu UH-60 Black Hawk.

"Helikoptéra budoucnosti" podle projektu společností Bell Helicopter a Lockheed
"Helikoptéra budoucnosti" podle projektu společností Bell Helicopter a Lockheed
"Helikoptéra budoucnosti" podle projektu společností Bell Helicopter a Lockheed
"Helikoptéra budoucnosti" podle projektu společností Bell Helicopter a Lockheed

V-280, helikoptéra budoucnosti podle projektu společností Bell Helicopters a Lockheed Martin.

Dva velké rotory na střeše a další dvojice místo ocasu. To jsou hlavní poznávací znaky letounu, který vyvíjí společnost AVX Aircraft. Investory láká zejména příslibem "velmi atraktivní ceny", novináře zase zaujala robustním trupem připomínajícím dodávku. Vysloužila si od nich proto přezdívku "mikrobus s vrtulí".

Funkční prototyp sice ještě nad Spojenými státy nelétá, konstruktéři už však experimentují s novými součástkami. Čtveřici atypických rotorů přimontovali ke staršímu vrtulníku OH-58D. Tomuto projektu se věnuje i video v hlavičce článku.

Joint Multi Role - helikoptéra budoucnosti, kterou vyvíjí společnost AVX
Joint Multi Role - helikoptéra budoucnosti, kterou vyvíjí společnost AVX
Joint Multi Role - helikoptéra budoucnosti, kterou vyvíjí společnost AVX
Jednotlivé součásti JMR testuje společnost AVX Aircraft Company na starším typu

Nový stroj od AVX Aircraft. Na posledním obrázku jsou jeho hlavní součásti přidané ke staršímu stroji.

Posledním hráčem je pak společný projekt firem Boeing a Sikorsky. Druhá zmiňovaná má s vývojem helikoptér skutečně bohaté zkušenosti. Právě její konstruktéři stojí za zrodem "Černých jestřábů" nebo experimentálního modelu X2, který zvládne uletět až 470 kilometrů za hodinu a do letošního června, kdy jej předstihl Eurocopter X3, se tak mohl pyšnit titulem nejrychlejší helikoptéry světa. I Sikorsky počítá se dvěma rotory na vrcholu trupu.

Oproti vyvíjenému modelu společnosti AVX by jej ovšem neměly zezadu tlačit dvě vrtule, ale pouze jedna. Před svými konkurenty má connecticutská firma značný náskok, už totiž vyrobila letuschopný prototyp.

Nějak takto si budoucnost helikoptér představují společnosti Boeing a Sikorsky.

Nějak takto si budoucnost helikoptér představují společnosti Boeing a Sikorsky. Nový koncept vychází z podoby experimentálního stroje X-2, který je aktuálně nejrychlejším vrtulníkem světa.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.