Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové vlaky metra mají další odklad

  8:21
Praha - Počátek obměny vlaků metra je opět odložen, protože nové soupravy doposud nezískaly od Drážního úřadu potřebnou homologaci, která by je opravňovala k pravidelnému provozu s cestujícími. Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek ještě před Vánocemi věřil, že nové vlaky metra získají všechna osvědčení a homologaci tak, aby mohly začít pravidelně vozit pasažéry na přelomu ledna a února, ale podle posledních zpráv od výrobce může nové metro, pokud se vše podaří ideálně sladit, zahájit pravidelný provoz s cestujícími až koncem března.
Zapojte se do chatu.
Reportáž o poruše nové soupravy - nabídka video.

A to i přesto, že podle původních předpokladů měly nové soupravy jezdit na tratích metra už od podzimu 1998. Vinou krize ve firmě ČKD Dopravní systémy se však dodávky nových vlaků stále zpožďují stejně jako homologace, bez které nemohou nové vlaky do provozu.

"Více než padesát zkoušek, které nová souprava potřebuje k homologaci, jsme už úspěšně provedli a nyní už jenom dobíhají některé paralelní zkoušky. Předpokládáme, že Drážnímu úřadu předáme žádost o homologaci i veškeré podklady a protokoly k nové soupravě v polovině února," uvedl mluvčí konsorcia výrobců nového metra ČKD - ADtranz - Siemens Richard Pažout. Dodal, že Drážní úřad má pak třicet dní na to, aby o homologaci rozhodl. "Pokud vše půjde hladce, do konce března by prototyp nového vlaku M-1 už měl mít homologaci. Je důležité, aby se tento proces uskutečnil u první vlakové soupravy. U všech ostatních nových souprav už bude zapotřebí pouze osvědčení o shodě se schváleným typem vlaku a to už půjde rychleji," soudí Pažout.

Podle Pažouta už konsorcium z dvaadvaceti objednaných souprav metra předalo Dopravnímu podniku osm a další dva vlaky se zkoušejí ve výrobním závodě ve Zličíně. V různých stadiích rozpracování je i dalších pět souprav metra. "Pokud se nám podaří dodržet dosavadní rytmus, splníme harmonogram a můžeme pak začít dodávat zhruba jednu soupravu za měsíc. A to bez ohledu na další osud Dopravních systémů," sdělil Pažout.

Staré ruské vozy metra ovšem dosluhují a Dopravní podnik je musí postupně vyřazovat z provozu, protože těmto soupravám postupně končí jejich životnost. Městský dopravce však zatím nemá vozy, které by chybějící ruské vlaky nahradily, a proto musel už loni kvůli nedostatku souprav prodloužit o několik vteřin intervaly mezi soupravami na všech trasách metra. Dopravce dokonce zařadil do pravidelného grafikonu i ty soupravy, které měly stát jako záložní v depu a vyjížděly jen v případě poruchy jiného vlaku.

Dopravní podnik však oznámil, že další zpoždění dodávky vlaků - respektive zpoždění jejich homologace - provoz na tratích metra neovlivní. "Pokud získá nový typ vagonů homologaci do konce března, vystačíme si s tím počtem starých vozů metra, který máme k dispozici. O žádném další prodloužení intervalů mezi soupravami neuvažujeme," uvedla Blažena Jůzová z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Nové soupravy, které mají pomoci vyřešit krizi ve vozovém parku Dopravního podniku, se od starých ruských vozů liší na první pohled především aerodynamickým čelem soupravy a rozmístěním sedadel, které je obdobné jako v tramvajích. Poslední objednanou soupravu by mělo metro získat v polovině roku 2002.

Nová souprava metra M1 má moderní konstrukci z odlehčených materiálů. Používaný materiál je odolný proti ohni. Elektroinstalace a zabezpečovací zařízení řídí počítače.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.