Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové tramvaje zatím v Praze nejezdí, prototypy nefungují

  12:02aktualizováno  12:02
Po hlavním městě mělo jezdit s cestujícími už několik nových tramvají ForCity. Nejezdí, mají technické problémy. V Praze se dosud objevily jen dva vozy a oba měly potíže. Jeden z nich se musel dokonce dvakrát vracet do továrny plzeňské Škodovky.

"Jednou kvůli chybě při montáži jednoho z podvozků, podruhé kvůli jedné z předepsaných typových zkoušek. Ukázalo se, že zkoušku nelze provést v dílnách pražského Dopravního podniku," vysvětlila Jolana Číhová ze Škody Transportation.

Na zdržení nesou podle ní vinu i specifické požadavky Prahy na úpravy tramvaje a také potíže s kvalitou některých součástek od externích dodavatelů.

Poslední testy brzdí počasí

Optimismus v rychlém nasazení tramvají do provozu kazí i nehoda vozu ForCity, jemuž v listopadu zkratoval jeden z motorů.

"Problém se zkratem na motoru nebyl nijak významný vzhledem k tomu, že se jednalo o jeden problematický motor z celkového počtu 32 motorů na dvou prototypech vozidel a v takzvaném období časných poruch. Motor byl obratem nahrazen," dodala Číhová.

Tramvaje ForCity

Když v dubnu 2008 představovala v Praze plzeňská Škodovka novou nízkopodlažní tramvaj pro Prahu, byli všichni přítomní natěšení. "Za rok ji tu máme," mnuli si ruce manažeři Dopravního podniku i pražští politici.

Ještě loni v létě, kdy do metropole dorazil prototyp tramvaje ForCity, znělo z úst vedení města tvrzení, že do konce roku 2009 budou městské ulice brázdit tři čtyři tramvaje, a to už s cestujícími. Nestalo se a Pražané se ptají, kde je nová tramvaj? A kdy se s ní svezeme? Odpověď se hledá těžko. "Nelze vůbec říci, kdy to bude. Za dva dny, za měsíc, za půl roku - tedy to zas snad ne. Záleží na posledních testech a rozhodnutí drážního úřadu," krčí rameny Jolana Číhová ze Škody Transportation.

Ondřej Pečený z Dopravního podniku tvrdí, že dopravce ještě žádný vůz ani od výrobce neodkoupil.

Tramvaje tak stále čekají na homologaci, kterou jim udělí drážní úřad. A ten nerozhodne dřív, než budou ukončeny všechny testy. S některými se ale musí čekat na lepší počasí. Při "dobré konstelaci hvězd" a rychlém odtátí sněhu a oteplení by se testy daly zvládnout do čtyř dnů, ovšem některé opět v Plzni.

"Tramvaj je nyní připravena na zahájení posledních zkušebních jízd pro ověření bezpečnosti provozu a následně požádáme drážní úřad o povolení zkušebního provozu s cestujícími," popsala mluvčí Škodovky.

Tramvaje by měla hostit pankrácká vozovna, a první cestující se s ní tedy svezou na linkách, jež tato vozovna vypravuje - třeba číslo 3.

Pokud pražský Dopravní podnik stihne upravit na trati místa, kterými nová, plně nízkopodlažní tramvaj zatím neprojede. Těch je v celé pražské tramvajové síti zhruba padesát.

Skoro dvaatřicet metrů dlouhý vůz by totiž drhnul o některé nástupní ostrůvky, vyviklané obrubníky nebo prahy bránící autům ve vjezdu na koleje.

"Jsou místa, kudy tramvaj neprojede, ale všechna se odhalí až při zkouškách s plně zatíženým vozem. Jde o místa, která bychom stejně museli upravovat," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Nutno podotknout, že k drobným úpravám na trati dopravce přistupoval v minulosti skoro pokaždé, když se ve městě objevil nový typ tramvaje. Každý vůz má totiž jiné parametry a pražská síť se svými ostrými zatáčkami, úzkými ulicemi a prudkými stoupáními je považována za jednu z nejnáročnějších na světě.

Za tím, že tramvaje na trati drhnou podvozkem, stojí podle Škody i Dopravního podniku odlišné státní normy pro výstavbu tratí a konstrukci tramvají, které se v mnohých parametrech liší.

I přes počáteční potíže Škoda Transportation věří, že letos do Prahy dodá dvaatřicet souprav. Stejný počet vozů za 66 milionů korun má dorazit i příští rok. Všech slíbených 250 tramvají, které budou tvořit třetinu vozového parku, bude ve městě jezdit do roku 2017.

"Není žádný důvod se domnívat, že vozidla nebudou dodána k tomuto termínu," ujistila Číhová.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou míří do volebního štábu ANO (21. října 2017).
ANALÝZA: Pestrý vějíř variant. Ale Babišovi zatím moc nenahrávají

Být ve volbách první s tak velkým náskokem a nemít vládu ani zdaleka jistou, to musí být pro Andreje Babiše k vzteku. Do Sněmovny bylo zvoleno devět stran,...  celý článek

Karel Schwarzenberg a Jiří Pospíšil v pražském štábu TOP 09. (21. října 2017)
Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. Objevují se hlasy, že by ji měl vést

Europoslanec a bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil podal přihlášku do TOP 09. O možné kandidatuře do vedení strany je ale podle něj předčasné mluvit....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.