Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hrozba pro gripeny: Češi mají v hledáčku dalších sedm typů stíhaček

  21:22aktualizováno  21:22
Ministerstvo obrany řeší, zda a čím po roce 2015 nahradit stíhačky Gripen. Češi už oslovili ministerstva obrany Francie, USA a Švédska a také konsorcium Eurofighter. Bude-li nadzvukové letectvo zachováno - což zatím nelze předjímat - přichází teoreticky v úvahu osm typů letounů.

V hledáčku českého ministerstva obrany jsou čtyři možní dodavatelé celkem osmi typů stíhaček. | foto: FreeFalcon.com

Dvacetimiliardový pronájem čtrnácti švédských stíhaček Gripen skončí za necelých pět let. Ministerstvo obrany proto už začalo sondovat, co dál.

V půli února oslovilo spojence v NATO (USA a Francii), neutrální Švédsko a konsorcium Eurofighter. Okruhem adresátů tak Češi naznačili, o jaké stroje se případně budou zajímat: dosavadní švédský Gripen, francouzské Mirage či Rafale, Eurofighter nebo některý z rodiny amerických stíhačů (F-15, F-16, F/A-18 či nový F-35).

"Při nákupu je třeba porovnat celkovou efektivnost letounu - kvalitu, schopnosti, cenu - v návaznosti na to, k čemu se rozhodneme, že budeme letouny potřebovat. Zda pro obranu vzdušného prostoru, pro podporu pozemních vojsk nebo pro obě role," říká bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.

JAS-39 Gripen českého letectva při hlídkové misi v Pobaltí

JAS-39 GRIPEN. Švédský stroj Češi znají, má tu vybudované zázemí. Odkoupení pronajatých letounů za zbytkovou cenu zní lákavě. Kritici namítají: Není interoperabilní s letectvy NATO, nelze účinně nasadit mimo ČR. Nová verze má nedostatky odstranit, ale byla by dražší.

Osvědčená - i když už ne nejnovější - francouzská stíhačka Mirage 2000

MIRAGE 2000. Francouzi v původním tendru na stíhačky Česku mirage nabízeli. Patří ke starším strojům v nabídce, modernizovaná exportní verze má vylepšený radar a hodí se i proti pozemním cílům. Ze zemí NATO ale Mirage 2000 užívá jen Francie a Řecko.

Dassault Rafale - nástupce Mirage a nová páteř francouzského letectva

RAFALE. Společnost Dassault je vyrábí jako nástupce letounů Mirage. Moderní stíhačka, vyniká obratností a kvalitním pasivním ochranným systémem, příznivé mají být i provozní náklady. Nevýhodou jako u Mirage je to, že se v NATO patrně moc nerozšíří.

Tím spíše, že je armádní rozpočet rok od roku napjatější, totiž Česko nesmí prohloupit nekoncepčním nákupem. Například tak, že pořídí stroje určené k ochraně vzdušného prostoru a potom zjistí, že by od nich vlastně potřebovalo i podporu pozemních vojsk či průzkum.

Objednání nových strojů už se zřejmě nestihne

Největší zastoupení ve stíhacích silách NATO - a tudíž i nejrozšířenější servisní síť - v budoucích letech bude mít trojice F-16, Eurofighter Typhoon a F-35 (které kromě USA a Kanady chtějí například Itálie, Dánsko, Turecko či Nizozemsko).

"Je nutné vzít v potaz interoperabilitu v rámci NATO. S variantou odkoupení stávajících gripenů hrozí, že budeme mít letadlo, které nejsme schopni použít jinde, než na vlastním teritoriu," řekl iDNES.cz Šedivý. A varoval před začínající přesvědčovací "kampaní", že žádnou jinou variantu než odkoupení gripenů není možné do roku 2015 připravit a zrealizovat.

F/A-18 Superhornet, modernizovaná verze osvědčeného Hornetu vyráběného firmou Boeing

F/A-18 HORNET. Také palubní stíhač amerického námořnictva se dočkal modernizace (a chystá se další). Ve výzbroji ho má například vnitrozemské Švýcarsko. Platí za víceúčelový odolný stroj, použitelný za každého počasí proti vzdušným i pozemním cílům.

F-15 Silent Eagle - modernizovaná verze F-15 se sníženým radarovým odrazem a

F-15 SILENT EAGLE. Letouny F-15 USA nabízely Česku už v roce 2002. Loni poprvé vzlétla vylepšená verze se sníženým radarovým odrazem, určená hlavně pro export. Elektronika a radar jsou špičkové, provoz dvoumotorových strojů ale nepatří k nejlevnějším.

Letoun F-16 ve verzi Sufa - izraelská verze jedné z nejrozšířenějších stíhaček

F-16 FIGHTING FALCON. Velmi rozšířený lehký stíhač, jehož výhodou je cena a výborná servisní síť (užívá ho deset zemí NATO). Není nejnovější, ale modernizované verze mají kvalitní elektroniku. USA se je chystají vyřadit, až budou přezbrojovat na F-35.

"Dnes čas na přípravu a provedení kvalitního výběrového řízení, po němž by se vyrobila letadla, připravila logistika a piloti, není. Začít se s tím mělo tak před pěti lety. Pokud bychom nadzvukové letectvo chtěli udržet, znamená to, že de facto musíme chtít letadla už vyrobená nebo používaná," soudí Šedivý.

To by mohly splňovat například některé modernizované varianty F-16, které se chystá vyřadit americké letectvo. Naopak tím klesají akcie F-35, protože se je do roku 2015 pro Česko zřejmě nepodaří vyrobit - zájemců je mnoho a řada států, která na vývoji F-35 spolupracovala, dostane přednost.

Američané už sondovali, co Česko říká na F-15 a F-16

F-22 Raptor, považovaný za nejlepší západní stíhačku vůbec, zase Američané nehodlají prodávat ani svým spojencům. Z prostého důvodu: považují ho za příliš dobrý a příliš nabitý citlivými technologiemi.

I proto Spojené státy investovaly do vylepšené varianty F-15, která je hůře detekovatelná radarem (díky speciálnímu nátěru a pumovnicím v trupu). "Silent Eagle" tak může uspokojit země, marně toužící po špičkové F-22. Předloni je americký viceprezident Joe Biden zřejmě neoficiálně nabídl i Česku.

U Američanů připadá v úvahu také možnost, že Česku učiní finančně výhodnou nabídku jako určitý revanš za zrušený protiraketový radar.

Eurofighter Typhoon - společný projekt zemí západní Evropy

EUROFIGHTER TYPHOON. Odkládaný, ale nakonec dokončený víceúčelový stíhač. Řadí se ke kvalitním, nicméně dražším strojům. Jeho zastánci připomínají, že v simulovaných soubojích poráží např. F-16 či F/A-18 při nulových vlastních ztrátách, a to i proti přesile.

Letoun F-35 Lightning II, který má nahradit osvědčené rozšířené stroje F-16

F-35 LIGHTNING II. Stroj, na nějž v budoucnu přezbrojí americké letectvo, někteří další členové NATO nebo například Izrael. Lehký víceúčelový stíhač s technologií Stealth. Má potenciál vydržet ve výzbroji několik desetiletí, jeho kvality se nicméně promítají do ceny.

F-22 Raptor, považovaný za nejlepší stíhací letoun, který nyní je ve výzbroji....

F-22 RAPTOR. Jediná stíhačka páté generace v operačním nasazení. "Neviditelný" stroj pro vybojování vzdušné nadvlády, schopný ničit cíle na velkou dálku. Dokáže letět rychleji než zvuk bez přídavného spalování. Pro USA je tak cenný, že ho neprodávají ani spojencům.

Ministerstvo obrany je zatím skoupé na jakékoliv náznaky ohledně toho, zda nadzvukové stíhačky čeští piloti mít budou, nebo ne. Ve hvězdách je i to, zda by jejich nákup případně bylo možné zčásti financovat prodejem 36 bitevníků L-159, což je letošní cíl ministra Alexandra Vondry. Jasněji by reformátoři armády mohli mít během března, až se jim na stole sejdou nabídky od oslovených stran.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na jihu Moravy vedro, v Čechách bouřky, varují meteorologové. Víkend proprší

Závěr týdne bude deštivý, v pátek večer přijdou do Čech bouřky a nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně...  celý článek

Ilustrační snímek
Inspektoři našli víc než třicet škol, kde většina žáků neodmaturuje

Inspektoři sledovali téměř půl roku tři desítky středních škol, na nichž mají žáci často problém se skládáním maturity – neúspěšných je většina. Ačkoli vedení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.