Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové skenery škodí zdraví, piloti by se jim měli vyhýbat, tvrdí odbory v USA

  7:46aktualizováno  7:46
Odbory sdružující piloty amerických aerolinek se bouří proti novým bezpečnostním skenerům. Vadí jim zdravotní riziko, které přístroje mohou způsobit. Nový typ skenerů totiž vydává v malých dávkách rentgenové záření. To se nebezpečně podceňuje a může vést ke zvýšenému výskytu rakoviny kůže, varují odborníci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Zavádění skenerů schopných "vidět pod sukně" na letištích už sklidilo hodně kritiky. Smrtelnou ranou by však pro ně mohlo být, pokud by se ukázalo, že můžou poškodit zdraví.

Na tom teď postavily svoji argumentaci dvě významné odborové organizace sdružující piloty společností US Airways a American Airlines. Obě organizace oficiálně varovaly své členy, aby se vyhýbali celotělovým bezpečnostním skenerům na letištích, a odůvodnily to zdravotními riziky.

Na letišti Schiphol zkouší nové tělesné skenery (29. 12. 2009)"Piloti by se NEMĚLI nechat kontrolovat skenery systému AIT," uvedl ve výzvě Mike Cleary, předseda odborů US Airways, které sdružují více než pět tisíc pilotů.

"Podle dostupných lékařských informací může časté vystavování se skeneru znamenat zdravotní riziko," doplnil.

Cleary varoval před jedním ze dvou typů skenerů, který je na amerických letištích nyní zaváděn. Ten používá malých dávek rentgenového záření, zatímco druhý typ využívá mikrovln - proti němu námitky nejsou.

Podobnou výzvu zveřejnily odbory pilotů American Airlines, kterých je na jedenáct tisíc. "Většina členů vedení sdílí názor, že žádný náš pilot by neměl být vystaven takovému riziku zdravotních potíží," napsal členům předseda odborů David Bates.

Profesní organizace upozorňují na to, že piloti jsou ohroženi zářením více než kdokoli jiný. I když jde jen o malé dávky radiace, které některé skenery vyzařují, piloti jimi procházejí takřka denně a několikrát. A k tomu ještě schytávají další dávky záření vzhledem k tomu, jak mnoho času stráví vysoko v atmosféře, kde je záření přítomné více než na zemi.

Proč by pilot nosil bombu? Vždyť jeho zbraní je letadlo samo

Piloti i odborníci přitom upozorňují, že v případě pilotů jsou tak důkladné prohlídky v podstatě nesmyslné. "Proč by piloti pronášeli výbušniny? Vždyť jen několik desítek metrů za kontrolními stanovišti dostanou do rukou tu nejúčinnější zbraň - letadlo samo!" shrnul výhrady James Ray, pilot aerolinek US Airways.

Bílý dům přitom před několika dny označil kontroly skenerem za bezpečné. Úřad pro vědu a technologie usoudil, že zdravotní riziko skenerů je "minimální". Podle Oddělení pro bezpečnost v dopravě (TSA) je nyní v USA rozmístěno na 65 letištích celkem 315 "odhalujících" skenerů.

Formulaci o jejich nezávadnosti však nyní řada odborníků zpochybňuje. Například John Sedat, profesor biochemie a biofyziky na sanfranciské Kalifornské univerzitě, a jeho tři kolegové uvedli, že vládní prohlášení obsahuje nesprávné závěry. Varovali, že vliv záření se nebezpečně podceňuje a může vést ke zvýšenému výskytu rakoviny kůže, zejména u dětí.

Pokud kdokoli procházku skenerem odmítne, má bezpečnostní služba na letištích právo podrobit ho důkladné tělesné prohlídce - ta je ovšem rovněž předmětem silných výhrad. Vzrostly hlavně od října, kdy jsou bezpečnostní kontroly na amerických letištích prováděny více "na tělo".

Zatímco dříve pracovníci Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) při osobní prohlídce oplácávali tělo dlaněmi, nyní jim po něm mohou rukama přejíždět. "Je to hotové sexuální obtěžování," zlobil se šéf odborů Cleary.

V tomhle nad námi teroristé vyhráli

Nekritizuje se však jen to, že kontroloři osahávají "citlivé části těla" dospělých pasažérů, ale i to, že této kontrole můžou být podrobeny děti.

Poslední takový případ nahlásil minulý víkend pasažér, profesí lobbista ve Washingtonu, který procházel kontrolou na letišti na Floridě. Vypověděl, že jeho osmiletý syn byl přinucen k důkladné tělesné kontrole poté, co prošel detektorem na kovy. Podle otce provedl bezpečnostní agent kontrolu na zcela otevřeném prostranství a během prohlídky rukama ohmatával genitálie.

"Celý život svému dítěti vštěpujeme, že těchto intimních míst se u něj může dotýkat jen máma, táta a lékař, a najednou tam musím přidat agenty TSA," svěřil se otec agentuře Reuters. "Z tohohle hlediska nad námi teroristé vyhráli."

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cestující v letadle, kterému se krátce po startu z letiště v Long Beach...
Letadlo prudce kleslo a posádka vyvolala paniku, stěžují si pasažéři

Cestující nedělního letu AirAsia z Perthu na Bali si stěžují na chování posádky. Ta podle nich začala křičet, když stroj prudce sestoupil o několik kilometrů,...  celý článek

Satelitní snímek hurikánu Ophelia v 21 hodin UTC (23 hodin SELČ) 15. října 2017.
Ophelia má v Irsku na svědomí tři mrtvé, tisíce lidí jsou bez elektřiny

Bouře Ophelia, která v pondělí dorazila k Britským ostrovům, již zasáhla plnou silou Irsko. Doposud si vyžádala tři lidské životy. Silný vítr vyvracel stromy a...  celý článek

Ruský umělec Pjotr Pavlenskij před centrální bankou na pařížském náměstí...
Bankéři jsou noví monarchové, uvedl ruský buřič a zapálil banku v Paříži

Ruský umělec Pjotr Pavlenskij zapálil v pondělí brzy ráno přízemní okna francouzské centrální banky na pařížském náměstí Bastily. Chtěl tak zažehnout „světový...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.