Pánské nápoje nejsou v Evropě nic nového. Alkohol, který v drtivé většině konzumují pouze muži, znají třeba i Češi. Ať už se mluví o fernetu, whisky nebo koňaku.
Podle zažitého vkusu tak výrobci tvoří reklamy, které cílí na jedno z pohlaví. Rusové však tentokrát dotáhli marketingový plán do extrému: nové Martini Spirito si vůbec nesmí ženy objednávat.
"Je to pokus změnit tradiční paradigma seznamování v barech, kdy pokaždé musel muž udělat první krok. Teď bude muset žena poprosit kavalíra, který se jí líbí, aby jí koupil její pití," vysvětlil výrobce svůj záměr pro deník Izvěstija.
Čtyřikrát silnější než běžné martini
Takové omezení je ovšem podle ochránců práv spotřebitelů protiprávní. Jedinou podmínkou v restauračních zařízeních je zákaz prodeje alkoholu mladistvým, další regulace, například na základě pohlaví zákazníka, omezují jeho svobodu. Navíc se proti kampani ozývají i feministky, které upozorňují na genderovou diskriminaci.
"Uvidíme, jak to bude nakonec fungovat v praxi," říká předseda kontrolního úřadu Michail Anšakov. "Jestli se to však opravdu uskuteční v takové formě, jakou kampaň prezentuje, mají spotřebitelé právo žalovat bary i výrobce."
Velmi hořké martini, které obsahuje pelyněk a dva druhy pepře, bude čtyřikrát silnější než tradiční verze a začne se v Rusku prodávat od 10. dubna 2013. V dalších zemích pak o dva roky později. Podle plánu bude mít 120 podniků, které uzavřely s firmou kontrakt o prvních dodávkách, za povinnost nalévat nápoj výhradně jen mužům.
Čokoládu pro muže vyrábí i Nestlé
Společnost to nepovažuje za diskriminační. V Rusku jsou kampaně cílené pouze na jednoho pohlaví poslední dobou velmi populární. Existuje čokoládové mléko pro muže a pánskou čokoládu prodává i Nestlé. Dosud ovšem doporučení ohledně prodeje nepřekročily formu reklamních sloganů nebo různých poutačů.
Podle slov marketingového znalce Igora Berezina se společnost Baccardi snaží rozptýlit tradiční pohled na martini, které je v Rusku vnímáno jako klasicky dámský drink, a chce tak rozšířit cílovou skupinu. Zároveň však může zaujmout i ženy, jež budou na "zakázaný alkohol" zvědavé.
Velké šance na úspěch ovšem produkt podle odborníků nemá. "Je to zajímavý tah, přesto v 99 procentech případů podobná strategie nevyšla," tvrdí ruský marketingový specialista Stanislav Kaufman. "Stačí si jen vzpomenout na 'Dámskou vodku', která nakonec vůbec nešla do obchodů. Navíc je taková akce omezena ruským trhem, v Evropě i Spojených státech by padlo mnoho žalob nejen od spotřebitelů, ale také od feministických skupin," nevěří Kaufman v globální rozšíření barové novinky.