Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové prohlídky mají omezit krádeže aut

  0:01aktualizováno  0:01
Ministerstvo dopravy chce znemožnit legalizaci kradených aut. Připravuje proto nový systém technických kontrol. Odborníci si od takového kroku slibují pokles krádeží až o polovinu. Možná na konci příštího roku se motoristé nebudou muset tolik obávat o svá auta.

Pokud se ministerstvu dopravy podaří do praxe zavést svůj plán na boj s automafiemi, v Česku razantně ubude ukradených aut.

Experti se shodují, že největší potíž tkví v tom, že zloději aut u nás velmi snadno legalizují svůj lup - odcizené vozidlo přihlásí zpět do provozu doslova během několika minut.

Napříště by každé takové auto muselo projít velmi důkladnou prohlídkou ve stanici technické kontroly (STK). Zatímco v současnosti jde často jen o formalitu, v budoucnu mají technici řádně prozkoumat například výrobní čísla auta, tloušťku laku či klíčové svary.

"Počítáme, že zkušební provoz nového systému naběhne ke konci příštího roku," říká Josef Pokorný, jenž na ministerstvu šéfuje odboru schvalování vozidel a předpisů. Všechna auta se budou digitálně fotografovat a snímky se budou ukládat v jednotné databázi.

Ročně mizí 24 tisíc aut
"Je to jediná možná cesta," míní Martin Pajer z firmy Cebia, která se zabývá ochranou aut. "Všimněte si, jak dlouho se používají nejrůznější elektronické zabezpečovací systémy, a stejně se nikde díky nim počty odcizených aut nesnížily. Výjimkou je Maďarsko, kde zavedli právě přísnější technické prohlídky," naráží Pajer na příklad, jímž se inspirovalo i ministerstvo.

V Maďarsku totiž důkladné prověřování aut zavedli už před lety a rázem srazili počty ukradených vozů na polovinu. "Doufáme, že se nám to podaří také," poznamenává Pokorný.

Ročně u nás zmizí přibližně 24 tisíc aut, podle odborných studií polovina zmizelých aut zůstává se změněnou identitou na českých silnicích, čtvrtinu gangy rozřežou na součástky a zbytek putuje do zahraničí.

Prohlídka před kamerou
"Zatím jsme návrh ministerstva neviděli. Je otázkou, zda může vše spasit," pochybuje Jiří Červený z profesní komory Stanic technických kontrol. Zároveň však přiznává, že je nutné současnou praxi změnit.

Že se současnými stanicemi není něco v pořádku, nasvědčují například statistiky odbavených vozidel. Některé firmy za den odbaví padesát aut, jiné stejný počet za hodinu.

Ministerstvo si od svého plánu slibuje mimo jiné i to, že už nebude možné za úplatek získat papíry na auto, které ani dílnu STK nenavštívilo. "Prohlídku bude snímat kamera. Záběry s ní bude moci sledovat orgán dohledu v reálném čase," vysvětluje Pokorný.

Současně s přísnějšími kontrolami se však zvednou ceny za prohlídku. Na kolik, to si úředníci netroufají odhadnout. V Maďarsku řidič zaplatí v přepočtu 1800 korun.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Absolventi medicíny nemohou nastoupit do ordinací, stát hledá nápravu

Stovka absolventů medicíny a zájemců o praktické lékařství nemůže pokračovat v dalším studiu. Znemožňuje jim to novela zákona o specializačním vzdělávání...  celý článek

Europoslanec za KSČM Vladimír Remek, první československý kosmonaut, sleduje
Remek na konci roku opustí funkci velvyslance v Rusku

Český velvyslanec v Rusku Vladimír Remek k závěru roku skončí ve své funkci. V pondělí to potvrdilo ministerstvo zahraničí. Podle týdeníku Respekt Remek...  celý článek

Prezidentská standarta (ilustrační snímek)
Šéf Senátu Štěch ve středu vyhlásí termín prezidentských voleb

Předseda Senátu Milan Štěch ve středu v 9 hodin vyhlásí termín následujících prezidentských voleb. Ty se musejí uskutečnit počátkem příštího roku. Nejzazší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.