Průměr objektu UB313 je asi 3000 kilometrů.

Průměr objektu UB313 je asi 3000 kilometrů. | foto: Kresba NASA/JPL

Nově objevená „planeta“ je větší než Pluto

• 21
Němečtí astronomové poprvé změřili přibližný průměr tělesa, které mnozí pokládají za desátou planetu sluneční soustavy. Průměr objektu s pracovním označením UB313 je podle nich asi 3000 kilometrů. Je tedy větší než Pluto, které se dosud považuje za poslední planetu solárního systému.

Vědci pod vedením Franka Bertoldiho z Bonnské univerzity tak potvrdili dřívější domněnky. Podle světelnosti tělesa už dříve odhadovali, že UB313 je větší než Pluto s průměrem 2300 kilometrů.

Podle vědců to ale pravděpodobně nepodnítí novou debatu, zda loni objevené ledové a skalisté těleso lze počítat mezi planety.

Podle nového vydání časopisu Nature získali němečtí astronomové nový odhad průměru vzdáleného tělesa na základě množství tepla, které vyzařuje.

"Teď je znovu obtížnější obhajovat nazývání Pluta planetou, pokud tato charakteristika nebude uznána také u UB313," prohlásil Frank Bertoldi.

Někteří astronomové se totiž pustili do debaty, co ještě lze považovat za planetu a zda má být tento status ponechán Plutu. Argumenty obou táborů narážejí na skutečnost, že oficiální definice planety neexistuje.

Někteří vědci se obávají, že stanovení jednoznačných kritérií, jako jsou například velikostní limity tělesa, by otevřelo dveře pro přijímání do "klubu" planet příliš doširoka.

Objevitel UB313 Michael Brown z Kalifornského technického institutu označil měření německých kolegů za věrohodné. Americký astronom loni v červenci na základě údajů z Hubbleova teleskopu oznámil, že nově objevený objekt je větší než Pluto a jeho průměr odhadl na 2250 až 3500 kilometrů.

Pokud by bylo těleso UB313 uznáno za desátou planetu, šlo by o nejvzdálenější známý objekt patřící do sluneční soustavy.

,