Nově objevená „planeta“ je větší než Pluto

Němečtí astronomové poprvé změřili přibližný průměr tělesa, které mnozí pokládají za desátou planetu sluneční soustavy. Průměr objektu s pracovním označením UB313 je podle nich asi 3000 kilometrů. Je tedy větší než Pluto, které se dosud považuje za poslední planetu solárního systému.
Průměr objektu UB313 je asi 3000 kilometrů.

Průměr objektu UB313 je asi 3000 kilometrů. | foto: Kresba NASA/JPL

Vědci pod vedením Franka Bertoldiho z Bonnské univerzity tak potvrdili dřívější domněnky. Podle světelnosti tělesa už dříve odhadovali, že UB313 je větší než Pluto s průměrem 2300 kilometrů.

Podle vědců to ale pravděpodobně nepodnítí novou debatu, zda loni objevené ledové a skalisté těleso lze počítat mezi planety.

Podle nového vydání časopisu Nature získali němečtí astronomové nový odhad průměru vzdáleného tělesa na základě množství tepla, které vyzařuje.

"Teď je znovu obtížnější obhajovat nazývání Pluta planetou, pokud tato charakteristika nebude uznána také u UB313," prohlásil Frank Bertoldi.

Někteří astronomové se totiž pustili do debaty, co ještě lze považovat za planetu a zda má být tento status ponechán Plutu. Argumenty obou táborů narážejí na skutečnost, že oficiální definice planety neexistuje.

Někteří vědci se obávají, že stanovení jednoznačných kritérií, jako jsou například velikostní limity tělesa, by otevřelo dveře pro přijímání do "klubu" planet příliš doširoka.

Objevitel UB313 Michael Brown z Kalifornského technického institutu označil měření německých kolegů za věrohodné. Americký astronom loni v červenci na základě údajů z Hubbleova teleskopu oznámil, že nově objevený objekt je větší než Pluto a jeho průměr odhadl na 2250 až 3500 kilometrů.

Pokud by bylo těleso UB313 uznáno za desátou planetu, šlo by o nejvzdálenější známý objekt patřící do sluneční soustavy.

Francouzští policisté hlídkují u Anglické promenády v Nice, kde ozbrojený řidič...
GLOSA: Hrdlořezové přes kopírák

Za posledních 13 měsíců bylo civilní vozidlo využito k teroristickým útokům na území Evropské unie ve Francii, Německu, Británii, Švédsku a nyní i Španělsku....  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.