Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové logo BESIP připomíná obamovské „O“. Neinspirovalo nás, míní autoři

  18:37aktualizováno  18:37
Tvary nového loga oddělení BESIP ministerstva dopravy se nápadně podobají jinému grafickému prvku - logu volební kampaně současného prezidenta USA Baracka Obamy. Podle ministerstva i firmy, která logo dodala, nemají obě záležitosti nic společného. O náhodě mluví i grafický designer a právník oslovený iDNES.cz.

Nové logo BESIP | foto: Besip

Logo Obamovy volební kampaně z roku 2008 i nedávno představené logo ministerstva dopravy za 100 tisíc korun pojí modrý půlkruh a shodné naklonění plochy. Zatímco prezident USA na ní má pruhy, ministerstvo dopravy vyobrazilo zeleň a silnici (proč ministerstvo logo změnilo čtěte tady).

Nové logo BESIP

Nové logo BESIP

Volební logo Baracka Obamy.

Volební logo Baracka Obamy.

"Na první pohled lze vysledovat jasné prvky, které jsou u obou značek téměř identické," srovnal díla grafický designer Alan Záruba.

Za podobností vidí Záruba náhodu. Míní, že mohla vzniknout snahou o zachování symboliky záchranného kruhu. S ní pracovalo už původní logo BESIP ze 60. let. "Domnívám se, že zadání pro novou značku obsahovalo nutnost dodržet tuto vizuální konstantu v podobě kruhu jako symbolu bezpečí," dodal.

Úvahu potvrzuje Oto Klempíř, majitel firmy, která novou "tvář" BESIP vytvořila. "Vycházeli jsme z původního loga a upravili jej tak, aby ladilo s moderním výrazem a barevností stávajícího loga ministerstva dopravy. S logem prezidenta USA nemá nic společného," upozornil Klempíř.

Klempíř své dílo vnímá jako jedno z již existujícího nepřeberného množství kruhových a půlkruhových log. "Kruh je základní geometrický útvar, který se v reklamě, grafice a při tvorbě log používá relativně často," dodává mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský s tím, že o nějakém napodobování Obamova loga nemůže být řeč.

Podle odborníků je právě velké množství grafických děl příčinou toho, proč se loga opakují, aniž by šlo o krádež autorských práv. "To že je dnes hodně značek podobných, je dáno jejich nadužíváním a uplatněním téměř ve všech oborech lidské činnosti. Žijeme v logolandu, kde jeden symbol je podobný tomu druhému," domnívá se Záruba.

Pokud se v "logolandu" chce někdo soudit o autorská práva, musí podle advokáta Petra Mikyska prokázat, že vytvořil unikátní dílo. A to by v případě amerického loga bylo zřejmě nemožné. "Samotný modrý kruh nemůže být autorským dílem pro nedostatek jedinečnosti," upozorňuje Mikysek. Ten mimo jiné zastupuje autora loga potravinové značky Klasa, který vede soudní spor s ministerstvem zemědělství (více o nedořešených právech na používání Klasy čtěte tady). I on vidí v podobnosti amerického a českého loga náhodu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.