Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hradiště a Staré Město ochrání nové hráze, cyklostezky na nich nebudou

  7:23aktualizováno  7:23
Po šestnácti letech od ničivé povodně staví v Uherském Hradišti vyšší ochranné hráze. Vodohospodáři slibují, že přes břehy řeky Moravy se pak nedostane ani stoletá voda. Asfaltová cesta pro cyklisty a kočárky však na nových hrázích nebude.

Zvýšené hráze při řece Moravě se asfaltové stezky pro cyklisty, bruslaře a maminky s kočárky nedočkají. Město na ně nemá peníze, lidé tak musí vzít zavděk kamením. | foto: Povodí Moravy

Zpevněné, ale bez asfaltu. Nové protipovodňové hráze, které právě v těchto dnech rostou kolem řeky Moravy v Uherském Hradišti, budou vypadat podobně jako dosud.

Fotogalerie

"Povrch bude takový, jak byli lidé zvyklí, tedy zpevněný a pojízdný," konstatoval starosta města Květoslav Tichavský. "Cyklostezky máme na jiných místech."

Někteří obyvatelé se přitom těšili, že kolem vody vzniknou pohodlné asfaltové cesty.

"Když už se to opravuje, měli zpevnit cestu tak, aby tady mohly i za mokra jezdit třeba maminky s kočárky," postěžovala si Miroslava Hanáková, která bydlí na sídlišti v Jarošově.

Cyklistů je totiž v Hradišti více než jinde. Díky tomu, že leží v rovinatém terénu, používá až dvacet procent lidí na cestu do práce, do školy, na úřad nebo do obchodu jízdní kolo.

Z Jarošova po stezce při hlavní cestě

Město navíc protíná přes dvacet kilometrů značených cyklotras. Řada z nich ovšem vede podél silnice. Proto by se třeba lidé z části Jarošov raději než po značené cyklostezce kolem hlavní cesty s řadou přechodů vydali do města po hrázi Moravy.

Cyklostezka v Jarošově, kde na úseku dlouhém 200 metrů stojí 19 dopravních

Asfaltové stezky při řece Moravě se lidé v Jarošově nedočkají, do Hradiště tak budou muset dál jezdit při hlavní cestě, kde je na 200 metrů dlouhém úseku provází 19 dopravních značek.

"Na kole se kolem vody jezdí dobře, ale všude to bohužel nejde. A třeba bruslaři sem nemůžou vůbec," upozornil na omezení Igor Šantavý z Uherského Hradiště.

Se stavbou asfaltové cyklostezky u řeky však město nepočítá. Alespoň v nejbližších letech. "Úplně vyloučit se to ale nedá," připustil starosta.

Také proto, že je radnice zatížená velkým úvěrem, který narostl po stavbě akvaparku. Hradiště je s mínus 342 miliony nejvíce zadluženým městem ve Zlínském kraji (více zde).

I Povodí Moravy, tedy správce toku, potvrdilo, že velké zásahy na březích nemá v plánu. Většina hrází bude zatravněná. Pouze více než tříkilometrový úsek na levém břehu řeky od průmyslové zóny Jaktáře v místní části Mařatice až po čistírnu odpadních vod ve Štěpnicích bude mít povrch jiný.

"Zpevněný zaválcovaným kamenivem, tedy pro cyklisty pojízdný," upozornila mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

V uplynulých dnech navíc vznikl nový betonový podjezd pod železničním mostem ve Štěpnicích.

Rostou hráze i nové betonové zdi

Rozsáhlé stavební práce kolem řeky Moravy jsou největší a nejnákladnější od roku 1997, kdy město a okolí postihla velká povodeň.

Až všechny zásahy skončí, řeka by se přes okraje dostat neměla. Průtok v korytu se totiž zvýší z 650 kubíků za vteřinu na 818 kubíků.

"Z původní hodnoty dvacetileté vody se díky novým opatřením dostaneme na ochranu proti stoleté vodě," zdůraznil ředitel středomoravského závodu Povodí Moravy Pavel Cenek.

V Uherském Hradišti často rozhodují o vylití řeky Moravy centimetry. Snímek je
Záplavy v Uherském Hradišti

V Uherském Hradišti často rozhodují o vylití řeky Moravy centimetry. Snímek vlevo je z doby jarních povodní v roce 2006, vpravo pak z pro město devastujícího roku 1997.

Úprava koryta na obou stranách řeky je naplánovaná na několik etap. Jen ta první, která začala před pár týdny a potrvá do konce listopadu, bude stát přes 220 milionů korun. Velkou část z toho zaplatí ministerstvo zemědělství.

Stavebníci už teď na několika místech staví betonové zdi, jinde vznikají nové hráze nebo se opravují a zvyšují staré.

"Většinou budou vyšší o třicet až šedesát centimetrů," vysvětlil Cenek. Dělníci pracují například na korytu za bývalými kasárnami, na sídlišti Štěpnice, kolem Rybáren, za hradišťským gymnáziem i na staroměstské straně řeky Moravy.

Práce byly krátce zastaveny pouze v červnu u sídliště Stará Tenice, když bagrista narazil na čtyři bedny plné trhavin ze druhé světové války (více zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.