Lidé z Černé v Pošumaví odmítají vlak jezdící podél pláží a kempů u Lipenského jezera. Pokud kraj stavbu kolejí v navržené podobě prosadí, padnou jí navíc v obci za oběť stavby za stovky milionů korun. Krajští politici slibují, že se starosty sporná místa ještě proberou.
Kvůli výstavbě nové části železnice už vzniklo dvousetmetrové ochranné pásmo. V něm se nesmí nic stavět a domy, které stojí kolejím v cestě, budou mít nejspíš smůlu. "V úseku Radslav - Jestřábí koridor zablokoval veškerou výstavbu. Brzdí to výrazně i rozvoj obce, nemůžeme se pustit ani do plánované stavby 50 rodinných domů vedle hotelu Racek," uvedla starostka Černé Irena Pekárková.
Nákladná dopravní investice není žádnou novinkou. Projektanti připravovali její studii už před rokem 2008. Za poslední tři roky tu ale podnikatelé i chataři vložili do rekonstrukcí a nové zástavby zhruba 180 milionů korun. V pokročilé fázi jsou navíc projekty za dalších zhruba 300 milionů.
Trati by musely ustoupit například chaty z rekreační osady v Radslavi i na Jestřábí. A při případných demolicích by se zřejmě investoři pořádně divili - zatímco ve starých projektech je navržena demolice dřevěné stavby za 400 tisíc korun, nyní stojí na jejím místě moderní hotel s venkovním bazénem za 70 milionů. Podobné by to bylo u vylepšených kempů či chat přestavěných na rodinné domy.
Nová trať vedoucí podél silnice by nikomu nevadila
Proti zamýšlené trase lehké železnice, po které by měly jezdit elektrické vlaky podobné tramvajím, se tu spojili všichni - zastupitelé, podnikatelé i běžní občané. Koleje jsou ochotni akceptovat pouze vedle hlavní silnice mezi Frymburkem a Černou.
Trať Frymburk - Černá v PošumavíJízdní řád Cestující Zastávky |
Případná železniční trať podél silnice by podle místních nikomu nevadila. Zřejmě by byla i levnější, protože by nebyl třeba plánovaný most přes cípek Lipna. "Proti stavbě kolejí přímo u vody se hodláme bránit všemi dostupnými cestami. Obec připravuje žalobu, od příštího týdne spustíme velkou petici," plánuje Vladimír Cnota, který je mluvčím veřejnosti v Černé.
Stejně jako zastupitelé z Černé se proti stavbě trati v blízkosti vody postavili i jejich kolegové z Frymburka. "Už v roce 2008 jsme přijali usnesení, že požadujeme stavbu kolejí kolem hlavní silnice, protože to je nejmenší zásah do krajiny. Nechceme dalším koridorem ničit území, které je určeno k rekreaci," potvrdil frymburský starosta Oto Řezáč.
Obří investici za 10 miliard korun chce Jihočeský kraj pořídit s finanční pomocí Státního fondu dopravní infrastruktury, evropských dotací a ministerstva dopravy.
"Je paradoxem, že kraj naříká, jak musí krátit peníze na zajištění železniční dopravy, a na druhé straně připravuje tak drahou stavbu. Otázka je, kdo bude koleje udržovat v zimě, když je zafouká vítr od jezera," podotkla starostka Černé.
Krajský radní pro dopravu Václav Král tvrdí, že kraj právě otvírá diskusi k této stavbě, která je teď ve fázi inženýrských příprav. "Navrhuji, abychom se sešli společně se všemi starosty. Podíváme se na celou navrženou trasu této trati a budeme řešit konkrétní problémy a místa," řekl Král.