Nová příručka má pomoci při výchově dětí k rovnosti pohlaví

Nová příručka má pomoci při výchově dětí k rovnosti pohlaví | foto: Profimedia.cz

Nová učebnice: Kluk (ne)může být kadeřníkem

  • 94
Když učitelka na základní škole řekne, ať děti namalují své rodiče a sourozence při jejich běžné činnosti v neděli, často jsou na obrázcích role rodičů rozděleny takto: maminka stojí u plotny a vaří, tatínek sedí u stolu a čte si noviny, děti si hrají. To však podle aktivistů, kteří prosazují rovné příležitosti pro dívky a chlapce, není v pořádku.

Podle nové příručky pro učitele základních a středních škol, která jim má pomoci při výchově dětí k rovnosti pohlaví, by se učitelé měli okamžitě nad podobnou kresbou dětí zeptat, proč si myslí, že jsou role takto rozdělené. Děti by jim měly také vysvětlit, které z činností jsou podle nich ženské a které mužské.

"Řadu takzvaných ženských a mužských vlastností získáváme teprve při výchově. Bohužel se ve většině případů chováme všichni tak, jak se od nás očekává - podle toho, jsme-li žena, nebo muž - nikoliv podle toho, jaké máme zájmy," vysvětlila Anna Babanová, koordinátorka projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi.

Také proto příručka pro učitele vznikla. Díky ní mohou dětem vysvětlit, že není nic špatného na tom, když chce jít dívka hrát fotbal a kluk si zkusit upéct ve škole při vaření bábovku.

"Každý se ve své praxi setkal se zlobivou dívkou a citlivým chlapcem. Často se však na ně ostatní dívali jako na někoho špatného, protože vystoupili z daného stereotypu," dodala Babanová.

Co je genetické a co naučené
Nejvíce mohou manuál o rovných příležitostech využít učitelé při občanské a rodinné výchově nebo v českém jazyce.

"Děti měly za úkol namalovat, co rodina dělala o víkendu. Moc je to zaujalo. Zamýšlely se nad tím, že by mohl místo maminky uvařit i tatínek. Diskutovaly o tom a bavilo je to," popsala svou zkušenost Ivana Pateříková, učitelka občanské výchovy na pražské Základní škole Františka Fajtla.

Příručka má dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část například popisuje, zda jsou ženské a mužské vlastnosti předávány geneticky nebo výchovou. Praktická část je zaměřena na jednotlivé úkoly, díky nimž si mají děti uvědomit, že se nemusí chovat pouze "chlapsky", nebo "žensky".

"Problémem jsou ale často i rodiče. Jeden můj žák se chtěl vyučit kadeřníkem, ale jeho matka byla proti. Prý to není klučičí povolání," řekla učitelka a výchovná poradkyně v Základní škole v Praze 6 Lenka Matoušková.

Mezi učitele se příručka dostává v posledních týdnech. Zatím tedy není možné zjistit, jak pomáhá v praxi. "Reakce jsou pozitivní, píší si o ni i muži-ředitelé. Začali jsme spolupracovat i s českou školní inspekcí, která si je také objednala," řekla projektová manažerka sdružení Žába na prameni Dana Radová.

Podle jejích slov inspekce plánuje v příštím školním roce i tematickou celoplošnou inspekci na základních a středních školách.

Rovné příležitosti

Co lidé předem přisuzují mužům a co ženám?

* Kluci jsou raubíři a holky nikdy nedělají problémy
* Kluci jsou bordeláři a holky mají vždy pečlivě upravené sešity
* Chlapce baví fotbal a počítačové hry a dívky aerobik a móda
* Vařit se musí naučit dívky, kluci musí být manuálně zruční
* Kluci jsou lepší v matematice, holky v jazycích

Hříčky a slovní spojení:

* Chovej se jako dáma
* Kluci nepláčou
* Holčičky se neperou
* Pochlap se!

                           Zdroj: Genderově citlivá výchova: Kde začít?



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video