První tři čtyři tramvaje ForCity by mohly v Praze začít vozit cestující do konce letošního roku.

První tři čtyři tramvaje ForCity by mohly v Praze začít vozit cestující do konce letošního roku. | foto: ŠKODA TRANSPORTATION

Nová tramvaj se nevejde na některé pražské tratě

  • 127
Nová pražská tramvaj ForCity, kterou už zkouší výrobce Škoda Transportation v plzeňských ulicích, může mít v Praze velké problémy. Měření techniků Dopravního podniku na pražské tramvajové síti totiž ukázala, že nový kloubový a plně nízkopodlažní vůz na mnoha místech vůbec neprojede.

Podle některých zdrojů z podniku jde až o padesát míst, kde by tramvaje podvozkem drhly o zem.

Zejména noční cestující mohou poslední dobou narazit v ulicích na speciálně upravenou starší tramvaj, na níž technici nainstalovali plastové lišty kopírující rozměry vozu ForCity, aby problematická místa odhalili.

Škoda 15T ForCity

Počet vozů
Do Prahy má být v letech 2009-2017 dodáno 250 vozů
Charakteristika vozu
Plně nízkopodlažní kloubová tramvaj pro 300 cestujících
Kolizní místa na tramvajové trati
např. Poštovská, Nádr. Hostivař, Černokostelecká, U Svobodárny

"Pracujeme na studii spolu se Škodou. Pak se dohodneme, jestli přestavíme tratě, nebo zda výrobce upraví podvozek tramvaje," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Radek Zamrazil.

Nutno podotknout, že k drobným úpravám na trati dopravce přistupoval v minulosti skoro pokaždé, když se ve městě objevil nový typ tramvaje. Každý vůz má totiž jiné parametry a pražská síť je svými ostrými zatáčkami, úzkými ulicemi a prudkými stoupáními považována za jednu z nejnáročnějších na světě.

Potíže ForCity jsou zejména v zastávkách, když jsou do oblouku, vadí i některé ostrůvky, vyviklané obrubníky nebo prahy, které mají zabránit vjezdu aut na koleje.

Technici Dopravního podniku nyní místa označují oranžovým sprejem. "Viděl jsem označenou hranu zastávky Poštovská a Nádraží Hostivař. U Svobodárny zas byly označeny zpomalovací prahy před trávníkem v kolejích," vyjmenoval příklady jeden z účastníků internetové diskuse na toto téma.

Problémy má i nová trať

Pokud by se podvozek vozu či kryty na kola na právě zkoušeném modelu ForCity neměnily, pak by musel dopravce prahy odšroubovat a ostrůvky přebudovat.

Na stavební úpravy už několik měsíců čeká například smyčka na tramvajové trati v Radlicích, která byla otevřena loni na podzim. Tam nesmí zajíždět starší kloubová tramvaj z ČKD, protože po zprovoznění tratě se ukázalo, že by na konečné drhla o obrubník.

"Trať je stále ve zkušebním provozu a jedná se s dodavatelem stavby o úpravě," vysvětluje Zamrazil.

Dopravce v tomto případě nemusí spěchat. S provozem starších kloubových tramvají se na této trati totiž nepočítá. Za tím, že tramvaje na trati drhnou podvozkem, stojí podle Škody i Dopravního podniku odlišné státní normy pro výstavbu tratí a konstrukci tramvají, které se v mnohých parametrech liší.

Přes výše popsané potíže to bude znít zvláštně, ale jak tratě, tak i tramvaje v Praze opravdu všechny předpisy splňují.

ForCity pojedou z Pankráce

První tři čtyři tramvaje ForCity by mohly v hlavním městě začít vozit cestující ještě do konce letošního roku. Novým domovem jim má být pankrácká vozovna, takže se dá předpokládat, že se nejprve objeví na linkách vypravovaných právě odtud - čili například 3, 11, 14 či 18.

Tramvají ForCity má do roku 2017 jezdit v metropoli dvě stě padesát.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video