Podoba nové tramvaje je zatím tajná.

Podoba nové tramvaje je zatím tajná. | foto: MAJ

Nová tramvaj pro Prahu naštvala hlavně designéry

  • 84
Nové tramvaje, které mají do roku 2010 jezdit v Praze, ještě nevyjely z továrny. Nicméně se už staly terčem ostré kritiky. Výrobci kolejových vozidel napadají výběrové řízení, známí designéři varují, že vozy mohou vypadat příšerně, ale nikdo s tím už nic nenadělá.

GRAFIKA: Pražské vícečlánkové tramvaje

Do konce roku 2009 bude brázdit ulice metropole nová, přes třicet metrů dlouhá tramvaj, která se vyrábí ve společnosti Škoda Transportation v Plzni. „Můžu potvrdit, že se pro Prahu chystá 250 kusů tramvají s označením 15T,“ řekla Eva Dydová z marketingového oddělení pražského dopravního podniku.

Podle ní bude nová tramvaj zcela jiná než zatím poslední novinka na pražských kolejích 14T s designem Porsche.

Pražský dopravní podnik si tramvaje objednal za sedmnáct miliard korun na základě veřejné soutěže, kterou v roce 2005 vyhrála společnost Škoda Transportation.

Zakázku však kritizují firmy Bombardier a Inekon Trams, které prý nestačily v termínu šedesáti dnů předložit své nabídky. Stížností už se zabývá antimonoplní úřad. „V tak krátkém termínu prostě nešlo vyvinout zcela novou tramvaj, na to bychom potřebovali zhruba čtyři měsíce,“ postěžoval si ředitel Inekonu Josef Dvořák. Zůstává pro něho otázkou, proč dopravní podnik s výběrem výrobce nové tramvaje tolik pospíchal.

„Parametry a zadání soutěže určoval pražský dopravní podnik. Je všeobecně známé, že zadavatel dodržel všechny zákonné termíny pro veřejné zakázky,“ kontruje mluvčí společnosti Škoda Transportation Radka Pistoriusová.

Design vozu nikdo neřeší
Podle známých designérů je podivný a ve světě neobvyklý hlavně fakt, že odborná veřejnost neměla a nemá možnost posoudit design nové tramvaje. „Přitom budou ovlivňovat na třicet let tvář Prahy. Podle mých informací nebylo vypsáno žádné výběrové řízení na samotný design,“ podivil se designér studia Olgoj Chorchoj Michal Froněk.

Při schvalování návrhu se hodnotila zejména cena a technické parametry, zda bude tramvaj vhodná do zatáček v ulicích, zda bude bezbariérová a podobně. „Co není v pořádku, že nikdo neřešil, jak ta tramvaj bude vypadat, to není v žádné smlouvě,“ tvrdí Froněk. Podle neověřených informací se tomuto divil i pražský primátor Pavel Bém.

Oficiální prohlášení nebo studii zakázky za miliardy zatím nikdo nevydal. Ve Škodě Transportation i na pražském magistrátu považovali informace ještě před měsícem za tajné, přestože vývoj prototypu už byl v běhu. „Designový návrh už mají ve škodovce na stole. Nevím jistě, kdo na něm pracuje, ale slyšel jsem, že to je studio Patrika Kotase,“ řekl architekt z dalšího významného studia, který ovšem nechtěl zveřejnit své jméno.

Podle Evy Dydové připravuje design nové tramvaje skutečně ateliér Patrika Kotase. „Vybral ho výherce soutěže na novou tramvaj 15T, tedy Škodou Transportation v Plzni.“

Bude v Praze jezdit Šinkanzen?
Kotasův futuristický návrh tramvaje připomíná podle neoficiálních informací japonský rychlovlak Šinkanzen, jehož design je však zastaralý. Architekti i designéři tvrdí, že v jiných světových metropolích se nejdřív na základě dohody odborné veřejnosti s obyvatelstvem a zadavatelem zakázky vymyslí design tramvaje. Až posléze se vypíše výběrové řízení na výrobce. „Mělo by to být podrobeno širší diskusi, možná i mezinárodní soutěži,“ soudí například Michal Froněk.

Škoda Transportation se brání. Podle společnosti nebývá zvykem vypisovat výběrová řízení na design u dopravních prostředků. Pokud k tomu prý firma přistoupí, pak je to její interní záležitost. „Není to standardní postup. Není znám případ v České republice, že by se k designu tramvají vyjadřovali odborníci, nebylo tomu tak ani u předchozího typu tramvaje s designem Porsche,“ namítá mluvčí Škody Pistoriusová.

Tramvaje mění vzhled města
Designéři ovšem uvádějí příklady, kdy tramvaj změnila podobu města. „Třeba v Bilbau jezdí krásná tramvaj, která zapadá do jeho architektury. Nebo i v Bruselu a Hannoveru mají tramvaje, kde se nejdřív řešil design. Praha je architektonicky velmi rozmanitá, navrhnout pro ni tramvaj je hodně komplikované,“ prohlásil nejmenovaný architekt z renomovaného pražského studia.

Špatně zvolený vzhled vozů může podle oslovených designérů Praze i uškodit. Podle nich nelze svěřit podobu tak důležité zakázky jedinému člověku. Přijde jim navíc podivné, že původně se podle nich ve Škodě líbily jiné návrhy a přitom zvolili Kotasův.

Designér Patrik Kotas, jehož studio se podílelo na vzhledu tramvajové trati na Barrandov nebo vozů M1 pražského metra, se k zakázce odmítl vyjádřit. Zdroj ze Škody Transportation uvedl, že firma si vybrala z několika návrhů designu a že podoba interiéru i zevnějšku vozu se vytváří ruku v ruce s technickým konceptem.

Podélná sedadla odpadnou
Nová stoprocentně nízkopodlažní tramvaj bude tříčlánková s jednou kabinou pro řidiče. Má se do ní vejít kolem dvou stovek pasažérů. Oproti tramvaji Porsche zde bude širší prostor mezi sedadly a odpadnou i podélná sedadla.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video