Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová tramvaj pro Prahu naštvala hlavně designéry

  11:16aktualizováno  11:16
Nové tramvaje, které mají do roku 2010 jezdit v Praze, ještě nevyjely z továrny. Nicméně se už staly terčem ostré kritiky. Výrobci kolejových vozidel napadají výběrové řízení, známí designéři varují, že vozy mohou vypadat příšerně, ale nikdo s tím už nic nenadělá.
Podoba nové tramvaje je zatím tajná.

Podoba nové tramvaje je zatím tajná. | foto: MAJ

GRAFIKA: Pražské vícečlánkové tramvaje

Do konce roku 2009 bude brázdit ulice metropole nová, přes třicet metrů dlouhá tramvaj, která se vyrábí ve společnosti Škoda Transportation v Plzni. "Můžu potvrdit, že se pro Prahu chystá 250 kusů tramvají s označením 15T," řekla Eva Dydová z marketingového oddělení pražského dopravního podniku.

Podle ní bude nová tramvaj zcela jiná než zatím poslední novinka na pražských kolejích 14T s designem Porsche.
 
Pražský dopravní podnik si tramvaje objednal za sedmnáct miliard korun na základě veřejné soutěže, kterou v roce 2005 vyhrála společnost Škoda Transportation.

Zakázku však kritizují firmy Bombardier a Inekon Trams, které prý nestačily v termínu šedesáti dnů předložit své nabídky. Stížností už se zabývá antimonoplní úřad. "V tak krátkém termínu prostě nešlo vyvinout zcela novou tramvaj, na to bychom potřebovali zhruba čtyři měsíce," postěžoval si ředitel Inekonu Josef Dvořák. Zůstává pro něho otázkou, proč dopravní podnik s výběrem výrobce nové tramvaje tolik pospíchal.

"Parametry a zadání soutěže určoval pražský dopravní podnik. Je všeobecně známé, že zadavatel dodržel všechny zákonné termíny pro veřejné zakázky," kontruje mluvčí společnosti Škoda Transportation Radka Pistoriusová.

Design vozu nikdo neřeší
Podle známých designérů je podivný a ve světě neobvyklý hlavně fakt, že odborná veřejnost neměla a nemá možnost posoudit design nové tramvaje. "Přitom budou ovlivňovat na třicet let tvář Prahy. Podle mých informací nebylo vypsáno žádné výběrové řízení na samotný design," podivil se designér studia Olgoj Chorchoj Michal Froněk.

Při schvalování návrhu se hodnotila zejména cena a technické parametry, zda bude tramvaj vhodná do zatáček v ulicích, zda bude bezbariérová a podobně. "Co není v pořádku, že nikdo neřešil, jak ta tramvaj bude vypadat, to není v žádné smlouvě," tvrdí Froněk. Podle neověřených informací se tomuto divil i pražský primátor Pavel Bém.

Oficiální prohlášení nebo studii zakázky za miliardy zatím nikdo nevydal. Ve Škodě Transportation i na pražském magistrátu považovali informace ještě před měsícem za tajné, přestože vývoj prototypu už byl v běhu. "Designový návrh už mají ve škodovce na stole. Nevím jistě, kdo na něm pracuje, ale slyšel jsem, že to je studio Patrika Kotase," řekl architekt z dalšího významného studia, který ovšem nechtěl zveřejnit své jméno.

Podle Evy Dydové připravuje design nové tramvaje skutečně ateliér Patrika Kotase. "Vybral ho výherce soutěže na novou tramvaj 15T, tedy Škodou Transportation v Plzni."

Bude v Praze jezdit Šinkanzen?
Kotasův futuristický návrh tramvaje připomíná podle neoficiálních informací japonský rychlovlak Šinkanzen, jehož design je však zastaralý. Architekti i designéři tvrdí, že v jiných světových metropolích se nejdřív na základě dohody odborné veřejnosti s obyvatelstvem a zadavatelem zakázky vymyslí design tramvaje. Až posléze se vypíše výběrové řízení na výrobce. "Mělo by to být podrobeno širší diskusi, možná i mezinárodní soutěži," soudí například Michal Froněk.

Škoda Transportation se brání. Podle společnosti nebývá zvykem vypisovat výběrová řízení na design u dopravních prostředků. Pokud k tomu prý firma přistoupí, pak je to její interní záležitost. "Není to standardní postup. Není znám případ v České republice, že by se k designu tramvají vyjadřovali odborníci, nebylo tomu tak ani u předchozího typu tramvaje s designem Porsche," namítá mluvčí Škody Pistoriusová.

Tramvaje mění vzhled města
Designéři ovšem uvádějí příklady, kdy tramvaj změnila podobu města. "Třeba v Bilbau jezdí krásná tramvaj, která zapadá do jeho architektury. Nebo i v Bruselu a Hannoveru mají tramvaje, kde se nejdřív řešil design. Praha je architektonicky velmi rozmanitá, navrhnout pro ni tramvaj je hodně komplikované," prohlásil nejmenovaný architekt z renomovaného pražského studia.

Špatně zvolený vzhled vozů může podle oslovených designérů Praze i uškodit. Podle nich nelze svěřit podobu tak důležité zakázky jedinému člověku. Přijde jim navíc podivné, že původně se podle nich ve Škodě líbily jiné návrhy a přitom zvolili Kotasův.

Designér Patrik Kotas, jehož studio se podílelo na vzhledu tramvajové trati na Barrandov nebo vozů M1 pražského metra, se k zakázce odmítl vyjádřit. Zdroj ze Škody Transportation uvedl, že firma si vybrala z několika návrhů designu a že podoba interiéru i zevnějšku vozu se vytváří ruku v ruce s technickým konceptem.

Podélná sedadla odpadnou
Nová stoprocentně nízkopodlažní tramvaj bude tříčlánková s jednou kabinou pro řidiče. Má se do ní vejít kolem dvou stovek pasažérů. Oproti tramvaji Porsche zde bude širší prostor mezi sedadly a odpadnou i podélná sedadla.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stěhování dekompresní komory do Rehabilitačního ústavu v Hostinném.
Dekompresní komoru stěhovaly do patra dva jeřáby, váží devět tun

Výkonný pomocník pro léčbu pacientů dorazil dopoledne do Rehabilitačního ústavu v Hostinném na Trutnovsku. Dva jeřáby usadily do pracoviště v zadním traktu...  celý článek

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

KSČM: Marta Semelová (57) - poslankyně, pražská zastupitelka, pražská...
Komunistka Semelová sny nemá a chce pracovat, Herman zvažuje nabídky

Z dvou stovek dosavadních poslanců se v právě proběhlých volbách rozhodlo obhájit mandát jen 149. Ovšem pouze polovina z nich, tedy 76, se dostala do Sněmovny...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Executive Assistant

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.