Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová tramvaj ForCity si poprvé vyzkoušela pražské koleje

  13:44aktualizováno  13:44
Tramvaj, jež bude novou tváří hlavního města, si odbyla premiéru. Přivezli ji do ústředních dílen Dopravního podniku v Hostivaři a nový vůz z plzeňské továrny Škoda Transportation tak poprvé stanul na pražské půdě.

Nová tramvaj ForCity si poprvé vyzkoušela pražské koleje. (15. 6. 2009) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Dnes urazí první metry po pražských kolejích," zdůrazňoval včera radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). A opravdu. Zcela nízkopodlažní vozidlo se plynule rozjelo a popovezlo radního, manažery Dopravního podniku a několik novinářů jen zhruba čtyřicet metrů.

"Řídí se stejně jako tramvaj Škoda 14T," srovnával řidič Marek Dráb nový vůz se starší nízkopodlažní tramvají známou jako porsche.

Dráb byl prvním pražským tramvajákem, jenž mohl do klimatizované kabiny usednout. "Ale oproti ,čtrnáctce‘ je z této tramvaje mnohem lepší výhled," popsal další rozdíl řidič.

Mezi oběma typy moderních vozů jsou i další rozdíly. Například dveře do kabiny řidiče jsou u typu tramvaje zvaného ForCity více opticky odděleny, takže si je cestující nebudou plést s dveřmi do vozu jako u porsche.

"Ale i u porsche si na to, že se první dveře neotvírají, lidé zvykli. Už nám neklepou na kabinu," pousmál se Dráb.

ForCity je také na rozdíl od porsche plně nízkopodlažní, takže cestující mohou projít vozem zepředu dozadu, aniž by museli vystoupit na jediný schod.

"Vůz je také vybaven zařízením, které při brzdění vrací energii do sítě, takže je mnohem šetrnější než starší typy tramvají," zdůraznil radní Radovan Šteiner.

Nyní si vozidlo proklepnou technici Dopravního podniku, zhruba do měsíce by se pak ForCity mohla objevit i v ulicích.

"Zatím bez cestujících. Čekají ji zátěžové zkoušky," popsal technický ředitel Dopravního podniku Radek Zamrazil.

Podle něj však není vyloučeno, že Pražané už brzy uvidí vůz na kolejích plně obsazený lidmi. Jako "zátěž" totiž při testech zpravidla slouží studenti dopravních škol.

Zkušební jízdy s cestujícími už na pravidelných linkách jsou naplánovány na podzim. Potíž je ta, že do té doby bude muset dopravce upravit několik tramvajových ostrůvků po celém městě. Podvozek vozu je totiž opravdu jen pár centimetrů nad vozovkou, takže by někde mohl zadrhnout.

Po městě už jezdí speciálně upravená tramvaj, která kolizní místa vyhledává. "Tramvaj i tratě splňují české normy. Problém je v tom, že mezi sebou jsou ty normy v nesouladu," postěžoval si Zamrazil.

Vozy ForCity mají do roku 2015 nahradit staré tramvaje ze šedesátých let. Praha si jich objednala 250.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Teplé počasí vydrží do neděle, po víkendu se zatáhne a přidá se déšť

Ranní mlhy se během čtvrtečního dopoledne rozpustí, den tak bude teplý a slunečný s teplotami kolem 18 °C. Míst, kde se mlhy nebo nízká oblačnost udrží po celý...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
Tatra přejela nejvyšší překážku na světě. Z jedné i druhé strany

„Strašné,“ to bylo první, co vyslovil Libor Václavík, když vystoupil z Tatry 810 4x4, se kterou dokázal ve středu odpoledne přejet nejvyšší technickou překážku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.