Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová tramvaj ForCity si poprvé vyzkoušela pražské koleje

  13:44aktualizováno  13:44
Tramvaj, jež bude novou tváří hlavního města, si odbyla premiéru. Přivezli ji do ústředních dílen Dopravního podniku v Hostivaři a nový vůz z plzeňské továrny Škoda Transportation tak poprvé stanul na pražské půdě.

Nová tramvaj ForCity si poprvé vyzkoušela pražské koleje. (15. 6. 2009) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Dnes urazí první metry po pražských kolejích," zdůrazňoval včera radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). A opravdu. Zcela nízkopodlažní vozidlo se plynule rozjelo a popovezlo radního, manažery Dopravního podniku a několik novinářů jen zhruba čtyřicet metrů.

"Řídí se stejně jako tramvaj Škoda 14T," srovnával řidič Marek Dráb nový vůz se starší nízkopodlažní tramvají známou jako porsche.

Dráb byl prvním pražským tramvajákem, jenž mohl do klimatizované kabiny usednout. "Ale oproti ,čtrnáctce‘ je z této tramvaje mnohem lepší výhled," popsal další rozdíl řidič.

Mezi oběma typy moderních vozů jsou i další rozdíly. Například dveře do kabiny řidiče jsou u typu tramvaje zvaného ForCity více opticky odděleny, takže si je cestující nebudou plést s dveřmi do vozu jako u porsche.

"Ale i u porsche si na to, že se první dveře neotvírají, lidé zvykli. Už nám neklepou na kabinu," pousmál se Dráb.

ForCity je také na rozdíl od porsche plně nízkopodlažní, takže cestující mohou projít vozem zepředu dozadu, aniž by museli vystoupit na jediný schod.

"Vůz je také vybaven zařízením, které při brzdění vrací energii do sítě, takže je mnohem šetrnější než starší typy tramvají," zdůraznil radní Radovan Šteiner.

Nyní si vozidlo proklepnou technici Dopravního podniku, zhruba do měsíce by se pak ForCity mohla objevit i v ulicích.

"Zatím bez cestujících. Čekají ji zátěžové zkoušky," popsal technický ředitel Dopravního podniku Radek Zamrazil.

Podle něj však není vyloučeno, že Pražané už brzy uvidí vůz na kolejích plně obsazený lidmi. Jako "zátěž" totiž při testech zpravidla slouží studenti dopravních škol.

Zkušební jízdy s cestujícími už na pravidelných linkách jsou naplánovány na podzim. Potíž je ta, že do té doby bude muset dopravce upravit několik tramvajových ostrůvků po celém městě. Podvozek vozu je totiž opravdu jen pár centimetrů nad vozovkou, takže by někde mohl zadrhnout.

Po městě už jezdí speciálně upravená tramvaj, která kolizní místa vyhledává. "Tramvaj i tratě splňují české normy. Problém je v tom, že mezi sebou jsou ty normy v nesouladu," postěžoval si Zamrazil.

Vozy ForCity mají do roku 2015 nahradit staré tramvaje ze šedesátých let. Praha si jich objednala 250.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.