Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová tramvaj ForCity se stala terčem kritiky, podle řidičů prý většinou neoprávněně

  14:06aktualizováno  14:06
Prahou začal jezdit nový typ tramvaje - ForCity 15T. Pražanům se líbí. Ti, co se už svezli, si ji pochvalují. Opoziční TOP 09 ale poukázala na některé její nedostatky. Kritiku Dopravní podnik i samotní řidiči tramvají z velké části odmítají.

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Kritické výtky k novým tramvajím má magistrátní opozice například s ohledem na technické parametry vozů. Podle řidičů, kteří s tramvajemi jezdí, ale nejsou zcela pravdivé.

1. Tramvaje mají problém s vodou a sněhem
"Obáváme se, že by tramvaj mohla mít potíže při sněhové kalamitě. Například požadavek dopravce ve výběrovém řízení zněl, že výška sněhu, kterou tramvaj musí projet, je pět centimetrů a sloupec vody jeden centimetr," říká šéf klubu zastupitelů TOP 09 Tomáš Hudeček. Taková je norma.

Podle výrobce Škody Transportation je vůz schopen projet šesticentimetrovou pokrývkou sněhu a třemi centimetry vody. Dopravce má navíc k dispozici tramvajové pluhy, které dovedou prohrnout cestu i tramvajím 15T, které jsou širší než ostatní vozy.

Řidiči tramvají potvrdili, že k problémům se sněhem u nových tramvají skutečně došlo, ale loni. "Sníh je pro tramvaje problém obecně. Mívají potíže i starší typy, třeba ty, které mají středový nízkopodlažní ostrůvek a zmrzlý sníh jim odírá bočnice," říká jeden z nich.

2. Poškození motoru vyřadí z provozu celou nápravu
Tramvaj 15T má šestnáct motorů, které jsou umístěny u kol. "Motory jsou i v přední části vozu, která se může poškodit například při srážce s autem. Pokud se tak stane, je celá náprava mimo provoz," řekl Hudeček.

Nová tramvaj ForCity už jezdí v Praze

V médiích se navíc objevila zpráva, že porucha jednoho motoru vyřadí z provozu celou soupravu. To je ale podle řidičů tramvají nesmysl.

"Je možné i bez jednoho motoru pokračovat s touto tramvají v jízdě. Minimálně do vozovny by dojela. Záleželo by na tom, k jak závažnému poškození motoru by došlo, ale možná by s ní šlo dojezdit i směnu," přemýšlí řidič.

3. Smlouvy na nové tramvaje jsou nevypověditelné
"Smlouvy byly podepsány zcela netransparentně, nedají se v případě finanční tísně města vypovědět. Navíc tendr byl vypsán pro jedinou firmu," domnívá se Hudeček.

"Smlouva se dá vypovědět v případě, že tramvaje fatálně technicky selžou nebo pokud by Škodovka měla velkou prodlevu v dodávkách," upřesnil ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák, který první smlouvy neuzavíral.

Připustil však, že původně byly smlouvy pro dopravce nevýhodné. Podle něj se je však podařilo změnit. "Škoda bude z větší části hradit náklady při zavádění vozů do provozu," dodává.

4. Praha nepotřebuje 250 nových tramvají
Podle plánu obnovy je prý potřeba v metropoli vyměnit ročně 40 krátkých vozů starého typu T3, což je 20 souprav typu 15T. "Praze by proto stačilo koupit pouze 140 tramvají," uvedl Hudeček.

"Pokud by byl nákup nových tramvají snížen na 140 kusů, byly by vhodným ekonomickým způsobem nahrazeny jen nejstarší vozy," řekla mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová. To by podle ní znamenalo znovu nákladně rekonstruovat vozy, které má ForCity také nahradit.

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity na své první jízdě Prahou. (5. února 2011)

V roce 2018 zaplaví vozy 15T metropoli. Jen pro srovnání: tramvají 14T Porsche po Praze jezdí šedesát a jsou v ulicích vidět velmi často. Matky s kočárky by tak mohly cestovat zase o něco snadněji.

"Také by tím mohl odpadnout problém se sněhem - tramvaje jezdí 24 hodin denně, většinou by na trati byla právě 15T. Vyjezdily by si široký prostor tím, že by projížděly koleje, i když by sníh padal. Zmrazky by pak její karoserii neohrozily," říká řidič.

Naopak zdroj z Dopravního podniku uvedl, že se dopravce zavázal k nákupu tolika vozů, aniž si je předtím vyzkoušel. Lepší by podle něj bylo objednat si ověřovací sérii dvaceti nebo třiceti vozů.

5. Tramvaje budou dražší, než se předpokládalo
Kvůli velmi obtížně vypověditelným smlouvám bude muset Praha do roku 2018 odebrat všech 250 tramvají, za které se původně mělo zaplatit 17 miliard korun.

"Podle našich výpočtů to ale bude 19,5 nebo 20 miliard," obává se prodražení opoziční zastupitel Tomáš Hudeček. Výrobce Škoda Transporation již nyní hovoří o osmnácti miliardách.

VÝHODY A NEVÝHODY NOVÉ TRAMVAJE 15T

VÝHODY:

- je zcela nízkopodlažní

- sedadla jsou dřevěná

- má větší okna než předchůdce 14T

- přední dveře pro řidiče jsou opticky oddělené, ne jako u 14T

- není hlučná jako 14T

NEVÝHODY:

- nemůže (zatím) jezdit na některých starých tratích, čeká se na jejich rekonstrukci

- zřejmě nepůjdou opravit ve vozovně

Stejná tramvaj jezdí také v Rize. V čem je pražská verze HORŠÍ:

- nemá klimatizaci

- nelze v ní koupit lístky na MHD

- nelze v ní vybírat peníze jako z bankomatu







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oslavy vzniku Československa na Václavském náměstí v Praze (28. října 1918)
Narozeniny za stovky milionů. Česko příští rok oslaví kulaté výročí

Prezidentský vlak, návrat Slovanské epopeje na výsluní, oslavy v ulicích a nesčetně výstav plných dříve neviděných exponátů. Česko příští rok oslaví hned tři...  celý článek

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Politici už odvolili. Člen komise v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. V první den voleb dorazily více než dvě pětiny voličů. Hlasovací lístek odevzdali i předsedové politických stran....  celý článek

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
Volil jsem Čecha, řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. „Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.