„Nemyslíme si, že na diváky je nutno zvenčí vyvíjet tlak, aby hlasovali pro. Mají vlastní rozum, vlastní informace a nemají-li je, v kampani těsně před hlasováním to už nespravíme,“ uvedl mluvčí Novy.
Diváci Novy zažívají překvapení. Dosud ve své televizi slýchávali spíše některé nepravdivé mýty o tom, jaké nepříjemnosti nás čekají po vstupu do Evropské unie. Například o tom, jak po zásahu „zlé“ unie musí všichni včelaři změnit rozměry svých úlů.
A nyní? Nova, známá svým rezervovaným postojem ke vstupu do unie, začíná vysílat šoty, ve kterých diváky upozorňuje především na výhody členství.
Moderátor Novy telefonuje občanům v roce 2013
Dřívější nezaměstnaný se raduje, jak mu jde v Evropě odbyt slivovice, vězeň si zoufá, že začala fungovat policie a soudy. Mladí manželé zase vzkazují, že jejich babička je na důchodovém odpočinku v Portugalsku.
To vše se odehrává v roce 2013, kdy moderátor Novy Rey Koranteng v minutových šotech obvolává občany a ptá se jich na život v unii.
Lze tedy říci, že v nejvlivnějším českém médiu změnili měsíc před referendem svůj vztah k EU? Tak jednoduché to není.
„Nechceme tlačit na pilu, nechceme lidem říkat: Ano, bude blaze, budeme šťastnější. Chtěli jsme to udělat polehoučku, zábavně,“ uvedl autor celého projektu Radek Bajgar.
Železný neřekl, zda bude hlasovat pro vstup
Generální ředitel televize Vladimír Železný tvrdí, že šoty nedoporučují lidem, aby řekli „ano Evropě“, ale má je nabádat, aby přišli k referendu. Obává se totiž nízké účasti.
„Jsme soukromá komerční televize a není našim úkolem jednostranně propagovat vstup do Evropské unie. Nepřísluší nám pouštět se do kampaně, která říká: Volte ano, volte vstup,“ prohlásil ředitel. „Jistá část populace má právo na svůj euroskepticismus,“ dodal.
Železný, který nepochybuje, že většina lidí bude pro vstup, k takovým skeptikům patří. Když měl říci, zda on sám vstup do EU podpoří, odpověděl: „Je to tajná volba.“